Sök

Flygsöktjänsten Avionero tar in nytt kapital från investerare

AvioneroResorFlygsök

Anton Tyulenev och Lars Kristensson. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Plockar in 4 miljoner kronor från affärsänglar.

Den svenska flygsökningstjänsten Avionero vill utmana jättar som Expedia, Flygresor och Momondo med hjälp av AI-teknik. Grundaren Lars Kristensson har sagt sig hämta inspiration från fysiska resebyråer, där användaren direkt kan ge feedback på de förslag som resesökmotorn presenterar.

Med hjälp av feedbacken från användarna ska algoritmerna i sin tur bli smartare och bättre.

Nu har Avionero tagit in 4 miljoner kronor som en första del i en större finansieringsrunda, där avsikten är att ta in totalt 20 miljoner kronor. Startupen har tidigare tagit in 6,3 miljoner kronor i riskkapital och flera av de tidigare investerarna har valt att delta även i denna runda.

“För oss är det oerhört positivt att se att befintliga affärsänglar – som har nära insikt i bolaget och det vi gör – väljer att gå in med mer pengar och utöka sitt ägande. Det är ett kvitto på att det vi gör är bra och har potential”, säger Lars Kristensson, VD och medgrundare av Avionero.

Bland investerarna i Avionero återfinns Patric Blixt, med en bakgrund från Klarna och Mag Interactive, Peter Benson, Micco Grönholm, Daniel Somos och Christian Jeppsson.

Tjänsten har hittills lanserats i Sverige, Ryssland, USA, Spanien och Tyskland, och snart väntar en lansering i Norge.

Vilket land som står på tur när Avionero lanserar avgörs genom användaromröstningar på bolagets sajt.

“Jag måste säga att det är oerhört roligt att se utvecklingen vi gjort på bara ett år, sen vi lanserade. Vi ser en stadig tillväxt på 10-20 procent per månad och även andra siffror ser riktigt bra ut. Vi har vuxit med ungefär 1000 procent på ett år och det vill vi fortsatt kunna göra”, säger Lars Kristensson.

Lars Kristensson grundade Avionero tillsammans med Anton Tyulenev. Under 2017 omsatte de 436.000 kronor med ett minusresultat på 1,2 miljoner.

Läs mer