Polisen använde influencer-reklam för sin utbildning – så mycket kostade det

Influencer Polisen Marknadsföring
Polisen använde influencer-reklam för sin utbildning – så mycket kostade det

Tobias Blixt

Reporter

Betalade närmare 15.000 kronor per Instagrambild i kampanjen för att locka fler till Polisutbildningen.

Två gånger om året går Polismyndigheten, eller Polisen som vi brukar kalla dem, ut med en större kampanj för att locka nya sökande till Polisutbildningen.

Den senaste satsningen, från november förra året, inkluderade en för myndigheter lite ovanlig typ av marknadsföring. Polisen bestämde sig nämligen för att använda sig av ett antal utvalda influencers för att sprida sitt budskap.

“Det är första gången vi provar det. Vår målgrupp när vi marknadsför Polisen är personer mellan 18 och 35 år och i höstas ville vi hitta fler sätt att nå den målgruppen på”, säger Lena Glennert, kommunikationsstrateg på Polismyndigheten med ansvar för externa marknadsföring.

“Vi hade sett att Försäkringskassan och Systembolaget samarbetat med influencers.”

På Instagram har totalt 12 personer, bland dem Elaine Eksvärd, Daniel Redgert och Petra Månström, gått ut med inlägg som sponsrats av Polisen. Tanken var enligt Lena Glennert att använda sig av mindre influencers som skulle kunna passa deras målgrupp. Träning och hälsa är ett återkommande tema hos de utvalda personerna.

Totalt kostade samarbetet med 24 bilder (stories och flöde) fördelat på 12 personer 350.000 kronor berättar Lena Glennert. Cirka 14.600 kronor per bild.

“Jag har jobbat i många år med marknadsföringen och om man jämför med en helsidesannons i en större dagstidning, så tycker jag att det här var ett personligt och kostnadseffektivt sätt att marknadsföra oss på. Det var väl investerade pengar för oss”, säger hon.

Exakt hur bra kampanjen fungerade är svårt att utreda enligt Lena Glennert, eftersom att det var en del i en större kampanj från myndigheten. Hon berättar samtidigt att det var en positiv erfarenhet för dem och att de kan komma att använda sig av influencers även under vårens kampanj.

“Vi kommer att titta på det. Det kanske blir med färre influencers, där de kan komma med längre in i vår verksamhet”, säger hon.

I sociala medier har marknadsföringen nyligen uppmärksammats igen. Vissa har ifrågasatt varför Polisen använder sig av influencers för att marknadsföra sig, samtidigt som andra försvarar det hela med att det är en kanal som alla andra när det kommer till marknadsföring.

Som ett förhållandevis nytt fenomen i den digitala ekonomin är influencers också någonting som Skatteverket har meddelat att de kommer granska hårdare under 2019.

Läs fler artiklar
LÄS MER