Sök

Därför har youtubers svårt att tjäna pengar på barn – just nu

YoutubeSociala medierEntreprenör

Foto: Pär Englund

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Som småbarnsförälder vet jag hur uppslukad en treåring kan bli av att titta på taffligt animerade apor som sjunger ABC eller vuxna som leker med Bamsefigurer i plast.

Och det är inte bara mitt barn som trollbinds på Youtube. Breakits kartläggning av några av de största svenska barnkanalerna på plattformen visar att det finns ett enormt intresse för innehåll riktat mot små barn.

Kanalerna, som i många fall drivs av privatpersoner, har flera miljoner visningar på sina klipp varje månad. Och enligt Youtube-experten Stefan Hallgren borde den publiken generera mellan 50 och 80.000 kronor i månaden på annonsintäkter.

Men trots miljonpubliken och i många fall relativt små produktionskostnader är det få av kreatörerna bakom kontona som gör riktigt stora pengar.

Kanalen Family Lab, som visar klipp på en familj som leker i olika lekland, har hisnande 1,7 miljoner visningar på sina klipp – varje dag – och har haft över 2,3 miljarder visningar sedan kanalen drog igång. Men omsätter till exempel ”bara” dryga 5 miljoner kronor.

Varför är det så?

Jo, trots att barn på många sätt är en tacksam målgrupp finns det några saker som gör det svårare.

Att kapitalisera på barn är känsligt. Kanalerna drivs i de flesta fall av småbarnsföräldrar som vill göra gott. De undviker därför samarbeten och sponsrade inlägg – som många andra youtubers tjänar pengar på.

Det är däremot inte förbjudet med reklam för barn så länge den inte innehåller någon köpuppmaning.

Det kanalerna tjänar pengar på är annonser som serveras av Youtube och visas före klippen startar. Annonserna kan också dyka upp mitt i klippen. Youtubern får en viss summa per tusen klipp men hur stor den summan är varierar stort.

Även här sätter kreatörernas samvete i vissa fall käppar i hjulet. Babblarna, som är den mest kända och kanske största framgångssagan bland de svenska barn-youtubekanalerna, har till exempel valt att slå av annonserna helt. Andra väljer att ta bort annonser inne i klippen.

Förhoppningen bland flera jag har pratat med är istället att, likt Babblarna, bygga ett varumärke och sedan tjäna pengar på appar, böcker och prylar kopplade till det.

Det finns också en viss begränsning i att bara vända sig till den svenska marknaden eftersom man då kan nå max 10 miljoner personer.

Använder man sina egna barn för att skapa innehåll finns en annan begränsning i och med att de växer upp och kanske tröttnar på att göra slajm eller leka i lekland.

Å andra sidan behöver skaparna bakom de populära barnkanalerna inte hänga läpp. Intresset för den nya formen av barnunderhållning ser bara ut att öka och annonsmarknaden, som fortfarande lägger stora delar av sin budget på traditionella tv-kanaler, kommer snart märka att publiken har flyttat därifrån.

Och när annonsörerna upptäcker kraften i animerade apor och lek med plastfigurer kan de nya barn-tv-mogulerna luta sig tillbaka och njuta av fetare plånböcker.

Hör mer om det här i Breakits podcast.

Läs mer