Uniti tar in 17 miljoner via crowdfunding: "En del av vår marknadsföring"

Uniti Elbilar elfordon
Uniti tar in 17 miljoner via crowdfunding: "En del av vår marknadsföring"

Lewis Horne är vd för Uniti. Foto: Pressbilder

Caroline Englund

Reporter

Men för att nå drömmen om att skapa ett nytt elbilsmärke krävs betydligt mer kapital.

Det har varit mycket snack om Uniti – som kommer att medverka på Breakits nya transportevent Swooosh! – de senaste åren. Bolaget, som vill bygga en liten och smart elbil, har bland annat sagt sig vilja ta in en halv miljard kronor i riskkapital via crowdfunding och planerat att bygga en bilfabrik i Landskrona.

Så har det inte blivit.

Enligt Unitis vd Lewis Horne har bolaget tvingats tänka om.

“Vi ska börja med att bygga ett fåtal bilar i Storbritannien. Drömmen är fortfarande att ha en egen fabrik men mer realistiskt är att vi till att börja med använder redan etablerade lokaler, till exempel i Trollhättan”, säger han till Breakit.

I förra veckan stängde bolaget en crowdfunding-runda gjord på den brittiska plattformen Crowdcube och enligt Uniti har 2000 nya investerare från 70 länder satsat pengar i bolaget. Totalt sett tog bolaget in 17 miljoner kronor från investerarna.

“Crowdfoundingen är mer en del av vår marknadsföring och ett sätt att nå många människor. Det här är bara en liten del i en större kapitalrunda”, säger Lewis Horne.

Vill bygga en stadsbil

Uniti har utvecklat sin elbil för stadsmiljö och den hamnar under kategorin lätta fordon. Bilen i sig kräver inga större batterier men samtidigt får man inte en längre körsträcka än på mellan 240 och 300 kilometer per laddning. 

I maj förra året gick Uniti ut med att de hade fått in förhandsbokningar på uppskattningsvis 50 miljoner euro, motsvarande 510 miljoner kronor, för sin elbil. Det betyder dock inte att bolaget fått in en halv miljard kronor på kontot utan bokningarna är icke-bindande med en deposition på 1.400 kronor.

Nu uppger bolaget att förhandsbokningarna är uppe i 700 miljoner kronor.

Skjutit upp leveranserna

Bolaget har tidigare sagt att de första bilarna ska levereras i slutet av 2019 men enligt Lewis Horne kommer bilar kunna levereras först 2020. I början av nästa år planerar bolaget att genomföra en så kallad "roadshow" i Europa där intresserade kunder kan få möjligheten att boka en provkörning av bilen via en app. Målet i år är att få ett antal bilar klara till dess.

I somras visade dokument som Breakit tagit del av att bolaget gjort en emission på drygt 10,5 miljoner kronor. Pengarna kommer dels från hundratals småsparare som investerat mindre summor direkt via bolagets sajt – som en slags ständigt pågående gräsrotsfinansiering – och dels från en mindre grupp affärsänglar som satsat något större belopp.

Bolaget värderades i samband med investeringen till över 800 miljoner kronor.

Nu uppger bolaget att värderingen ligger på 1,1 miljard.

2017 omsatte Uniti cirka 20 miljoner kronor och gjorde en förlust på 24 miljoner. Bolaget har cirka 15 anställda, enligt vd:n. 

Är du intresserad av framtidens resor och transport? Missa inte Breakits event Swooosh! som går av stapeln den 5 mars.

Läs fler artiklar
LÄS MER