Sök

Här är doldisarna bakom Lek med oss och Lekolärtuben

YoutubeSociala medierYoutube

Nathaniel Poorzand, Melody och Sofie Svensson. Foto: Privat

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Två barnfamiljer från Norrköping drar miljonpublik på Youtube. Breakit har pratat med några av Sveriges största – och okända – digitala barnunderhållare.

De har miljontals tittare och hundratusentals prenumeranter på sina Youtube-kanaler. Ändå är de nästan helt okända – entreprenörerna bakom Sveriges största barnkanaler på Youtube.

I kölvattnet efter Babblarna har en ny industri med inriktning på barnunderhållning växt fram. Flera av de svenska Youtube-kanalerna som riktar sig till barn under 7 år har hundratusentals prenumeranter och för den som lyckas finns stora pengar att tjäna.

Breakit har kartlagt de de mest populära kanalerna i Sverige och bakom varje kanal finns en spännande entreprenörshistoria. En rolig slump är att två av de allra största kanalerna, Lekolärtuben och Lek med oss, drivs av två, av varandra oberoende, barnfamiljer från Norrköping.

När Breakit, efter hårt detektivarbete, når Dennis Andersson, som tillsammans med sambon Linda Pettersson ligger bakom kanalen “Lek med oss”, blir han förvånad.

“Hur hittade du oss? Ingen vet ju vilka vi är.”

Den som har små barn som gillar Youtube har knappast missat Lek med oss. I klippen leker en vuxen, som inte syns i bild, med olika leksaker. Det är till exempel Bamse och hans vänner som lagar mat med Playdoh eller Babblarna som leker kurragömma. Ofta pratas det om färger, bokstäver och siffror. På senare tid har också en ny karaktär – den röda pandan Pukkins – dykt upp.

Kanalen har 91.000 prenumeranter och klippen har 4,5 miljoner visningar i månaden.

Dennis Andersson berättar att han och hans sambo fick idén till kanalen när de själva fick barn och upptäckte att det fanns mycket som var mindre bra för barn på Youtube och att det saknades filmer på svenska. 

“Till exempel två timmars uppackning av ett Kinderägg. Min sambo har ett stort intresse av att pyssla och vi började göra egna klipp. I början var det inte så många som kollade men vi lärde oss mer om hur Youtubes algoritm fungerar och plötsligt slog det bara till.”

Enligt Dennis Andersson har slutmålet hela tiden varit att skapa något eget. Och nu finns alltså Pukkins som paret tecknar och animerar själva. Planen är att också göra böcker om Pukkins äventyr och att utveckla appar.

Under 2018 startade Dennis Andersson och Linda Pettersson Inovision AB som är ett produktionsbolag. Eftersom bolaget är nytt finns ännu inga siffror på hur det går. Exakt hur mycket de tjänar på Youtubekanalen vill Dennis Andersson inte avslöja men han berättar att familjen kan försörja sig på inkomsterna.

Dennis Andersson och Linda Pettersson. Foto: Privat

Idén föddes av en slump

En dryg mil från Dennis Andersson och Linda Pettersson bor Sofie Svensson och Nathaniel Poorzand som ligger bakom kanalen Lekolärtuben som har 66.000 prenumeranter och drygt 3 miljoner visningar på sina klipp i månaden.

Nathaniel Poorzand berättar att idén till kanalen kom till av en slump. Han jobbade på Kolmården och postade ett klipp från Bamseteatern, som spelas där varje år, på Youtube.

“Det var på min privata kanal och jag var inte inne där så ofta men när jag gick in några månader senare såg jag att klippet hade nästan 700.000 visningar. Då fick jag och min sambo idén att vi kanske skulle starta en barnkanal”, säger han till Breakit.

I början handlade kanalen mest om lek och skoj med leksaker men nu hämtar de inspiration från andra youtubers. Familjen arbetar med vloggberättelser och vloggsagor för barn men gör också olika utmaningar och pyssel. 

"Vårt mål är att vara en svensk barnkanal med goda värderingar utan några konstigheter som vapen, extremt mycket godis, smink och barbiedockor," förklarar Nathaniel Poorzand.

Annonspengar från Youtube har börjat rulla in men enligt uppgifter från Skatteverket omsatte Nathaniel Poorzand enskilda firma endast 157.000 kronor 2017. Hur stora intäkterna blev 2018 är inte klart.

“Än så länge har vi andra jobb vid sidan av men vi hoppas att kanalen ska växa och att vi ska kunna leva på den framöver,” säger Nathaniel Poorzand.

Både Lek med oss och Lekolärtuben är anslutna till Youtube-nätverket United Screens.

Läs mer