Sparprofilen Claes Hemberg utnyttjades i reklam – "Djupt allvarligt"

Annonsering Marknadsföring
Sparprofilen Claes Hemberg utnyttjades i reklam – "Djupt allvarligt"

Claes Hemberg, sparekonom på Avanza. Foto: Press.

Towe Boström

Reporter

”Det känns väldigt märkligt".

Det är Dagens industri som berättar att sparproffset Claes Hemberg använts i en annons – för en produkt han tidigare varnat för.

I början av 2017 varande Hemberg, med bakgrund inom Avanza, för bolaget Upplands Spar som erbjöd sparkonton med 10 procents ränta.

Sparekonom dömde ut det hela som ett  ”spekulationskonto med skräpobligationer”. Därför blev Claes Hemberg rätt förvånad när ett citat från en tidigare intervju, som inte rörde Uppsala Spar, lyftes fram i en sponsrad artikel för just det bolag han kritiserat.  Något som först uppmärksammades av Medierna i P1.

Ägaren av tidningen Dagens PS, bolaget Content Lab, hade plockat in ett tidigare citat från Aftonbladet som fick det hela att se ut som en rekommendation av Uppsala Spar.

Claes Hemberg säger till Di att hans första reaktion var att bli upprörd.

”Jag har ju jobbat i 20 år för att hjälpa sparare, inte för att vilseleda dem. Sedan blev det tragikomiskt eftersom jag tidigare varit tydlig med att just det här bolaget är skräp – och så vänds det till motsatsen. Dessutom har Content Lab tagit betalt för min ’medverkan’”, säger han till Di.

Dagens PS har bett om ursäkt och plockat ned artikeln. Claes Hemberg säger sig inte ha några planer på att ta ärendet vidare, även om han beskriver det hela som allvarligt och kränkande.

”Det känns väldigt märkligt att de inte ens har läst på först när de utnyttjar någon på det här sättet. Det är skrämmande”, säger Claes Hemberg.

För ett år sedan lämnadeClaes Hemberg  Avanza efter 20 år.  Därefter har han bland annat satsat på robotrådgivaren Lysa.

Läs fler artiklar
LÄS MER