Sök

Så mycket betalar kommunerna och skattebetalarna för Melodifestivalen

SVTMelodifestivalen

Lördagens sista deltävling i Lidköping Arena. Foto: Jonas Ekströmer / TT /

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Inte gratis att anordna folkfesten.

Det är svårt att undgå att notera att årets upplaga av Melodifestivalen är i full rullning. Folkfesten är numera uppdelad i ett antal deltävlingar i olika städer innan det är dags för final i Friends arena i Stockholm.

Att anordna Melodifestivalen är något som lockar många kommuner, inte minst för att det riktar rampljuset mot orten, och trycket på att anordna är högt.

Men kalaset är långt ifrån gratis och det är skattebetalarna som får punga ut. Dagens industri har kartlagt hur stora summor förra årets värdkommuner lade ned på Melodifestivalen.

Under förra året anordnades deltävlingarna i Stockholm, Göteborg, Malmö, Karlstad, Kristianstad och Örnsköldsvik.

Flera faktorer spelar in men i slutändan visar sig kostnaderna vara högre för mindre orter. Karlstad kommuns nota landade på 1,3 miljoner kronor medan Stockholm betalade 250.000 kronor.

Avtalen med arrangören Live Nation skiljer sig åt, liksom antalet biljetter kommunerna får. De ska bland annat betala en avgift till arrangören samt anordna välkomstmingel och välkomstfester. Medan Göteborg betalade Live Nation för att sköta festen valde exempelvis Kristianstad att ta in sponsorer samt driftbidrag.

Kristianstad och Örnsköldsviks kostnader gick båda över miljonen medan Göteborg landade på runt 400.000 kronor och Malmö närmare 300.000 kronor.

Tidigare under månaden avslöjade SVT:s vd Hanna Stjärne hur mycket varje program kostar. Hon berättade att priset per program stigit och låg på runt två miljoner per program för några år sedan. 

”Vår programbudget kostar ungefär 2,5 miljoner per timma och vi sänder drygt tio timmar. Det gör att totalkostnaderna för tv-avgiftsbetalarna hamnar någonstans mellan 25-30 miljoner kronor”, sa Hanna Stjärne till SR:s Medierna i P1.

Hon ville däremot inte gå närmare in på intäkter och affärsavtal kopplade till festen. SVT har, efter kritik, meddelat att de stoppar spelbolag från att sponsra Melodifestivalen – först nästa år.

Läs mer