Succébolaget Daniel Wellington planerar hemligt projekt: "Kayt"

Daniel Wellington Sociala medier
Filip Tysander har skapat Daniel Wellington.

Filip Tysanders Daniel Wellington har planer för "Kayt". Foto: Pressbilder samt Istock.

Erik Wisterberg

Reporter

Är detta nästa steg för klocksuccén?

Många har med avundsjuka blickar tittat på entreprenören Filip Tysanders sanslösa framgångar med klockmärket Daniel Wellington.

2017 drog bolaget in 2,4 miljarder kronor – och gjorde en vinst på 900 miljoner kronor.

En stor del av framgången brukar förklaras med Daniel Wellingtons arbete med sociala medier. Strategin har byggt på samarbeten med influencers, och datadriven marknadsföring på Facebook och Instagram.

Måns Sjöstrand, chef för immateriella rättigheter och varumärkesskydd på Daniel Wellington, berättade om metoderna i en intervju med Butikstrender i fjol.

"Vi har ju inte satsat på någon typ av traditionell marknadsföring utan byggt resan enbart på sociala medier som marknadsföringskanal", sade han.

I tysthet förbereder Daniel Wellington nu ett hemligt projekt, kan Breakit avslöja.

Nyligen registrerade man "Kayt" som ett så kallat särskilt företagsnamn hos Bolagsverket. Ett särskilt företagsnamn används när man vill att en del av ens företag ska syssla med en specifik verksamhet som skiljer sig från huvudverksamheten.

Företaget har även startat en sajt, Kayt.com, som endast innehåller två meningar:

”Alla har ett budskap att sprida och vill bli hörda. Kommunikation borde handla om att göra ett statement snarare än att bara skrika högt.”

”KAYT är din nyckel till en exklusiv community kopplad till det #1 mest engagerande livsstilsvarumärket på Instagram”

Sajten indikerar alltså att det rör sig om något form av nätverk, eller en plattform, för influencers.

Breakit har sökt företrädare för Daniel Wellington och Måns Sjöstrand för att ställa frågor om Kayt, men har hittills inte fått något svar.

Det finns dock ytterligare ledtrådar till det hemliga projektet.

Daniel Wellington har nämligen varumärkesskyddat Kayt i en rad klasser hos Patent- och registreringsverket. Och Kayt har fått varumärkesskydd för en rad intressanta saker. Det handlar bland annat om:

• Reklam, marknadsföring och säljfrämjande tjänster för företag.

• Marknadsföring av andras tjänster genom upplåtande av en webbplats med länkar till andras webbplats.

• Marknadsföring av andras varor och tjänster via dator- och kommunikationsnät.

Varumärkesklassen är densamma som exempelvis Facebook-byrån Ingager och reklambyrån Forsman & Bodenfors har använt för att skydda sina företagsnamn. Detta talar för att Kayt kan bli en slags reklambyrå, som kan kapitalisera på Daniel Wellingtons kunskap om marknadsföring på nätet.

I handlingarna till Bolagsverket anger Daniel Wellington dock att Kayt ska syssla med "Marknadsföring och kommunikation avseende bolagets varor". Det pekar mer mot att Kayt är en så kallad in house-byrå, som primärt ska serva Daniel Wellington och deras partners, exempelvis influencers.

Exakt hur planerna för Kayt ser ut är omöjligt för utomstående att veta. 

Vet du vad Kayt är? Kontakta reportern på erik@breakit.se – du omfattas av källskydd.

Tipsa

Vet du mer? Kontakta Breakit

Läs fler artiklar
LÄS MER