Sök

Hennes barnklädesmärke Mixed Grill växer snabbt – men nu lägger hon ner för miljöns skull

Mixed GrillBarnkläder

Joanna Lemnelius stänger ned webbshoppen Mixed Grill. Foto: Press.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Joanna Lemnelius slutar sälja sitt hyllade barnklädesmärke Mixed Grill. Anledningen: Hon vill minska bolagets klimatpåverkan i ännu högre grad.
"Jag tror att många av mina kunder också genomgår förändringar i sin vardag. Så på något sätt känns det som att vi gör det tillsammans", säger hon.

De flesta entreprenörer väljer att lägga ned sitt varumärke för att det inte går så bra. Så är inte fallet för Joanna Lemnelius som driver Mixed Grill – barnkläder inspirerade av västafrikanska waxprints och handsydda i Banjul i Gambia.

Såväl stora som små uppskattar kavalkaden av mönster och färger och förra året ökade omsättningen med 100 procent, till 2 miljoner kronor, med en vinst på 36.000 kronor.

I augusti flyttade Joanna Lemnelius och familjen till Gambia för att komma närmare produktionen. Men att driva företaget vidare i sin nuvarande form har varken känts roligt eller givande.

“Så vi har pausat, stängt webbshoppen och producerar inget nytt just nu. Det var ett svårt beslut, men jag har tänkt på det ett tag. Jag har försökt komma på ett sätt där vi kan vara del av en förändring till ett mer ansvarsfullt företagande, och insåg till slut att det krävs att vi stänger ner för att på riktigt kunna utveckla ett nytt arbetssätt”, säger hon.

Hållbarhetstänket har funnits med Mixed Grill sedan starten 2015. I varje produktbeskrivning får kunden detaljerad information om var plagget är tillverkat, vad det kostar och namnet på skräddaren som har gjort det. Att kunna skapa jobb åt människor är en av Joanna Lemnelius drivkrafter. Ändå tycker hon inte att det räcker för att fortsätta på samma bana.

Jag har fått fina reaktioner och tror att många av mina kunder också genomgår förändringar i sin vardag. Så på något sätt känns det som att vi gör det tillsammans.

“Det spelar ingen roll att vi försöker producera kläder på ett schysst sätt, eller använder oss av miljövänliga material, för vi bidrar ändå till en viss massproduktion. Förra året packade vi över 3.000 beställningar vilket motsvarar 2 ton kläder. Den siffran var en ögonöppnare för mig”.

Den som försöker klicka in på webbshoppen möts av texten “Mixed Grill Banjul är offline” följt av “vi jobbar på ett nytt koncept”. På Instagramkontot Mixedgrillbanjul berättar hon om beslutet som växt fram ur miljöångesten, och antalet “gillningar” och stöttande kommentarer har strömmat in.

“Jag har fått fina reaktioner och tror att många av mina kunder också genomgår förändringar i sin vardag. Så på något sätt känns det som att vi gör det tillsammans”.

Exakt i vilken form barnklädesmärket kommer att finnas kvar vet hon inte exakt. Just nu arbetar hon med ett förbeställnings-system med fokus på zero waste, som går under namnet Sunday Beach.

“Tanken är att göra mer skräddarsydda beställningar. Man väljer i webbshoppen vad som ska sys upp, sedan levereras det inom fyra veckor. Jag tror människor är beredda att planera sina köp bättre och även vårdar kläderna bättre om man vet att det är uppsytt till en själv. I framtiden vill jag inte producera lika mycket barnkläder”, säger Joanna Lemnelius.

Hon har själv sina rötter i Gambia, då hennes pappa är från landet, och halva hennes familj bor där. Själv har hon växt upp i Sverige, men tyckte inte att människors bild av Västafrika stämde överens med verkligheten.

“Gambia är så mycket mer bortom svält och fattigdom, det är ett land fullt av kreativa människor och mycket ‘high fashion’. Här syr alla upp och designar sina kläder och folk är alltid topp-dressade, jag känner mig aldrig så underklädd som när jag är här”, säger Joanna Lemnelius.

Under samtalet återkommer hon flera gånger till vad hållbarhet egentligen är. Många svenska kunder mejlar och frågar om tygerna är eko, och hon har själv importerat ekotyger från Kina och Estland eftersom det inte finns någon marknad för det i Gambia. Men det innebär också frakt och miljöpåverkan. Att “bara köpa ett plagg av ekologisk bomull” håller inte för att rena ett klimatsmutsigt hjärta.

“Hållbarhet handlar om så mycket mer, det handlar om kläders livslängd och framförallt att de som sytt plaggen känner att de kan leva rimligt på sina löner”, säger Joanna Lemnelius.

Läs mer