Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Så mycket tjänar Storytel på drömbeskedet – hur ska de hantera miljonregnet?

Storytel är en av vinnarna på digitalmomsen. Foto: TT.

Streamingtjänsten tjänar minst 70 miljoner på den sänkta digitalmomsen varje år, visar Breakits beräkningar.


Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Äntligen. Så kan man sammanfatta reaktionerna när Sveriges regering i går gick ut med sitt beslut att sänka den så kallade digitalmomsen. Helt kort innebär det att digitala böcker och tidningar får samma låga momssats, 6 procent, som pappersvarianterna.

Tidigare har momsen legat på 25 procent.

Bokbranschen i stort växte med 4,9 procent under 2018, mycket tack vare stark tillväxt i de digitala abonnemangstjänsterna. Totalt omsatte de 678,7 miljoner kronor i fjol, enligt färska siffror från bokbranschen.

Streamingtjänsten Storytels grundare Jonas Tellander var en av företagarna som jublade under torsdagen. Men exakt vilken effekt miljonregnet får var han fåordig om.

"I första hand är det här en god nyhet för läsarna men självklart kommer det här påverka oss positivt", sade han till Breakit och fortsatte:

"Beslutet börjar inte gälla förrän 1 juli så vi har inte hunnit sätta oss ner att räkna på det exakt men marginalerna kommer säkert förbättras".

Miljonregn

Enligt Breakits beräkningar får Storytel, baserat på 2018 års siffror, loss runt 75 miljoner kronor på årsbasis när den sänkta digitalmomsen blir verklighet i sommar (se uträkning i slutet av artikeln). 

Den verkliga siffran lär bli ännu högre, eftersom Storytel fortfarande växer stadigt i Sverige. I och med man är ett börsnoterat bolag finns restriktioner för vad Jonas Tellander faktiskt kan säga. Men hans fluffiga svar kan också bero på att momsfrågan innebär en balansakt.

Storytel ställs nu inför ett par val:

# Antingen kan man helt enkelt sänka priset för sina kunder. I dagsläget kostar en prenumeration 169 kronor. Med den nya momsen skulle Storytel kunna sänka priset till strax under 145 kronor. När den fysiska bokmomsen sänktes i början av 2000-talet gick priserna enligt SCB ned med 13,8 procent.

# Ett andra alternativ är att betala ut mer pengar till de som äger rättigheterna. Storytel är, precis som Spotify, beroende av licensdealar. I delar av förlagsbranschen finns i nuläget ett missnöje med ersättningsnivåerna. Förlagen kommer med största sannolikhet försöka få ut mer pengar med den sänkta momsen.

# Slutligen finns möjligheten att Storytel helt enkelt väljer att ta pengarna för egen vinning. Bolaget är redan nu lönsamt i Sverige, men går med förlust på totalen på grund av sin kraftiga expansion.

Andra som gynnas av momssänkningen är tidningar som DN, SvD och DI. De satsar alla stort på heldigitala prenumerationer. DN bör exempelvis få en ökad intäkt på drygt 25 miljoner kronor, förutsatt att de inte sänker priset på sina digitala prenumerationer. 

Fotnot: Beräkningen är baserad på följande siffror. Under helåret 2018 drog Storytel in 524 miljoner från sina 345.200 svenska streamingkunder. Momsen bör uppgå till knappt 105 miljoner kronor, enligt Breakits beräkningar. Med den nya momssatsen hade samma siffra stannat på knappt 30 miljoner kronor. 

Läs mer