Den amerikanska startup-fabriken Founder Institute har snart tio år på nacken och ligger enligt dem själva bakom ungefär 3.500 bolag runt hela världen som har startats genom deras program.
I Sverige har de funnits i tre år och drivs i samarbete med Desifer och med Impact Hub och advokatbyrån Cirio som partners.
Det är i samband med en föreläsning som Founder Institutes grundare Adeo Ressi befinner sig i Stockholm. Han ska möta Stockholms-bolagen som just nu genomgår deras program och prata om vikten av “purpose driven startups” – att bygga med ett större mål i sikte.
Själv ligger Adeo Ressi bakom flera bolag som gjorde stort väsen av sig under slutet av 1990-talet och tidigt 2000-tal. Han startade bland annat Total New York, som senare såldes till AOL och Methodfive som såldes till Xceed. När han pluggade på University of Pennsylvania var han rumskompis med en viss Elon Musk. De två brukade ordna nattklubb tillsammans under studietiden.
“Tekniskt sett hade vi ett företag tillsammans, och vi har pratat företagsaffärer under hela vår vänskap. Men jag gillar inte att prata så mycket om Elon. Han leder ett börsnoterat företag nu”, säger Adeo Ressi.
Samtidigt finns det kopplingar mellan vad Elon Musk gör i dag och vad Adeo Ressi försöker få andra startups att göra.
“Space X och Tesla är utmärkta exempel på förebilder för framtida tech-företag”, säger han.
“Om du kan lägga fram ett syfte som verkligen inspirerar människor, då kan du göra det omöjliga. Det är vad Space X har gjort med sitt uttalande om att ta människan till Mars. Varje ung och ambitiös astrofysiker eller ingenjör inom ämnet kommer att lockas av det uttalandet.”
Enligt Adeo Ressi är det viktigt för startups att ha ett större mål än bara att tjäna pengar att sikta mot. På Founder institute utgår man från FN:s sjutton globala mål för 2030.
Istället för att bli miljardär handlar det om att exempelvis utrota fattigdom, ordna rent vatten eller bekämpa klimatförändringar.
“Om man kollar på populationen och på vilka konsumenterna kommer att vara om tio år så ser man att det är medborgare som bryr sig om världen. De bryr sig om saker som betyder något.
"Om man drar igång en startup idag så kommer kunderna att vara de här personerna om tio år och det är ungefär den tid det tar för ett företag att nå sin potential”, säger han.
“Det är ett praktiskt sätt att se på det. Men det finns också andra anledningar. Det finns mängder av problem i världen som är skapade av våra föräldrar som behöver lösningar.”
Det är väldigt stora mål för den genomsnittlige entreprenören?
“Det finns definitivt olika nivåer av företag med ett syfte. Det finns de med stora mål, men om du tittar på de 17 FN-målen så har även de mindre mål under varje stort mål. Du kan ha en startup som ger dig efter hunger, och du kan ha en startup som går efter ett mål som på något sätt faller inom den ramen.”