Tunga Spotifydoun backar Tracklib – ska lösa samplingar åt alla

Tracklib Musikrättigheter Musik
Tunga Spotifydoun backar Tracklib – ska lösa samplingar åt alla

Niklas Ivarsson, Pär Almqvist och Petra Hansson vill göra det enkelt att sampla. Foto: Pressbild.

Erik Wisterberg

Reporter

Tracklib vill göra det svåra enkelt. Nu får startupen hjälp av Spotifyveteraner.

Petra Hansson och Niklas Ivarsson är kanske inte namn som folk i gemen direkt hajar till på. Men faktum är att de båda spelade centrala roller när Spotify skulle födas – och förhandla fram sina första avtal med skivbolagen.

Niklas Ivarsson blev global chef för musiklicensiering på streamingjätten. Och Petra Hansson fortsatte vara Spotifys toppjurist.

Sedan ett par år tillbaka har de båda gått vidare, och verkar nu som ängelinvesterare samt rådgivare till startups.

Nu dyker doun upp i ett nytt musikbolag.

Den svenska startupen Tracklib, en tjänst som ska ge musikskapare tillgång till lagliga samplingar, tar in de båda Spotifyveteranerna i sin advisory board.

"Tracklibs plattform gör den annars komplexa licensieringen av samplingar enkel för kreatörerna", säger Petra Hansson i ett pressmeddelande.

Tracklib lanserade sin tjänst brett våren 2018, och har hittills fokuserat mycket på att bygga upp sitt bibliotek. I nuläget består det av omkring 70.000 låtar.

"Det har tagit oss många år att bygga upp vår verksamhet, men vi har byggt något som är hett efterlängtat", säger vd:n Pär Almqvist till Breakit.

Musikproducenter kan köpa enskilda spår för nedladdning i hög kvalitet för 2 dollar styck. Om det blir tal om att släppa låten kan användaren sedan köpa rättigheterna för att sampla delar av spåret med några knapptryckningar.

Priset ligger på mellan 50-2.500 dollar, plus en andel av eventuell royalty (pengarna som låten drar in exempelvis från streamingtjänster).

Tracklib hanterar själva pengaflödet, och bygger sin affärsmodell på att ta en andel av transaktionerna. 

Traditionellt sett har rättigheter till samplingar säkrats genom förhandlingar med rättighetsinnehavarna, något som lett till att de främst är de riktigt stora artisterna som kan använda samlingar i kommersiell musik.

"Det har varit en dröm i årtionden att sampla, men många har stoppats av att det har varit för krångligt", säger Pär Almqvist.

Nyligen gick J. Coles låt "Middle child" in på amerikanska billboardlistans fjärdeplats – en låt som bygger på en sampling just från Tracklib.

"Vårt jobb nu är bara att fortsätta att växa, och göra tjänsten tillgänglig för så många musikskapare som möjligt", säger Pär Almqvist.

Läs fler artiklar
LÄS MER