Sök

Digitala momsen sänks – nu jublar branschen

StorytelBookbeatLjudböcker

Jonas Tellander, vd på Storytel och Niklas Sandin vd på Bookbeat.

Direkt / Breakit

Direkt / Breakit

"Det här är något vi har kämpat för i många år."

"I första hand är det här en god nyhet för läsarna men självklart kommer det här påverka oss positivt. Det här är något vi kämpat för i många år nu. Beslutet börjar inte gälla förrän 1 juli så vi har inte hunnit sätta oss ner att räkna på det exakt men marginalerna kommer säkert förbättras", säger Jonas Tellander på Storytel.

Momsen på digitala publikationer kommer att sänkas till 6 från 25 procent den 1 juli.

Det beslutade regeringen på torsdagen, rapporterar DN.

Beslutet innebär att digitala tidningar, magasin och böcker nu kommer att kunna lyda under samma momssats som de tryckta tidningarna och böckerna har gjort.

“Det stora med den här förändringen är att digitala och analoga format konkurrerar på samma villkor. Det finns ingen anledning  att göra skillnad på olika format och därför är det här en självklar utveckling för oss”, skriver Jörgen Gullbrandson, vd på Readly i ett mejl till Breakit.

När EU:s ekonomi- och finansministrar i höstas öppnade för att medlemsländerna skulle kunna sänka momsen sade Storytels konkurrent Bookbeats vd Niklas Sandin att det viktigaste med den sänkta momsen vore att ljudboksaktörer skulle kunna konkurrera på samma villkor som andra format.

Läs mer