Funnel mäter jättarnas genomslag – tar in 75 miljoner kronor

Funnel

Fredrik Skantze, Per Made och Mikael Johnsson.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Svenskarna som vill skrota kalkylarken plockar in 75 miljoner kronor.

Svenska Funnel vill göra livet lättare för marknadsförare. Bolaget har därför byggt en plattform som låter dem automatisera data från sina annonskällor i realtid. På så sätt kan företag snabbt analysera hur det går, dra slutsater och anpassa sig utifrån datan.

Funnel grundades 2014 av Fredrik Skantze och Per Made. Bolaget har tidigare tagit in 85 miljoner kronor i en runda som leddes av brittiska Balderton Capital.

Nu är det dags för en rejäl påfyllning igen. Funnel tar in 8 miljoner dollar, motsvarande runt 75 miljoner kronor, i en runda som leds av riskkapitalbolaget Oxx.

Pengarna ska driva tillväxt och användas för den fortsatta expansionen, exempelvis mot USA där man ser en stark efterfrågan.

Tidigare investerare som Industrifonden, Balderton och Zobito deltar också i rundan.

Fredrik Skantze, vd på Funnel, säger att vi idag, genom digitaliseringen, kan mäta effekten av marknadsföring mycket bättre än förr.

”Men då gäller det att göra det också, och det är företag inte så väl utrustade för”, säger Fredrik Skantze.   

Han menar att det finns många verktyg som hjälper annonsörer med kanaler, men färre lösningar som faktiskt mäter hur det går.

”Hur mycket spenderar jag och vad får jag för resultat? Då sitter nästan alla bolag i ett spreadsheet och gör det. Nu börjar de här spreadsheeten att bli väldigt stora, komplexa och människor spenderar mycket tid på att uppdatera”.

Funnel är anslutna mot 400 olika typer av kanaler kopplade till marknadsföring och resultat. Genom datan kan annonsörer bland annat mäta vad det kostar att sälja en viss produkt i sociala medier i olika länder.  På kundlistan finns exempelvis NA-KD, Daniel Wellington, Tele2 och Samsung. 

Fredrik Skantze säger att den nya investeraren Oxx, som fokuserar på mjukvarubolag mot företagssektorn, bidrar med viktig kunskap i en tid där bolaget växer och expanderar snabbt.

Oxxs medgrundare, Investor-profilen Mikael Johnson, är redan styrelseordförande i Funnel.

”Vi är väldigt exalterade över att investera i Funnel, det är ett företag med ett fantastiskt team, produkt och bra momentum”, säger Mikael Johnsson. 

Funnel omsatte 30 miljoner kronor under förra året, att jämföra med 12 miljoner kronor under 2017. Resultatet är fortsatt negativt. Samtidigt växte personalstyrkan på 35 personer till 70 personer under 2018. Innan årets slut räknar man med att vara över 100 personer.

”Vi ser väldigt positivt på framtiden. För två år sedan var det mycket e-handlare, nu är det mycket bredare och väldigt mycket andra bolag också”, säger Fredrik Skantze.

Läs mer