Sök

Citibank tror på AI: Kan ersätta tiotusentals anställda

fintechBankAI

Direkt / Breakit

Direkt / Breakit

Automatiseringen ska spara pengar.

Amerikanska Citigroup räknar fortsatt med att "tiotusentals" anställda i banken kan ersättas av automatisering och artificiell intelligens.

Det säger Citigroups vd Mike Corbat till Financial Times i en intervju, där han också utesluter att hans bank kommer att delta i en konsolidering bland amerikanska banker.

Företrädare för Citi har tidigare uttalat att ny teknik kan leda till neddragningar i bankens personalstyrka, som på global nivå är 290.000 personer. I somras förutspådde chefen för Citigroups institutionella kundverksamhet, Jamie Forese, att upp emot hälften av investmentbankens anställda kan ersättas av maskiner.

Koncernchefen Mike Corbat utvecklar nu hur banken ser på sina årliga teknikinvesteringar på cirka 8 miljarder dollar. Han anser att de kommer att förvandla storbanken, som har cirka 100 miljoner kunder i 19 länder.

"När man tänker på data, AI och rå digitalisering av förändringsprocesser, och att vi fortfarande har tiotusentals anställda på callcenters. Då vet vi att när vi kan digitalisera de processerna blir det inte bara en radikal förändring eller en bättre kundupplevelse, det kostar också mindre", säger Mike Corbat till tidningen.

Som exempel på uppgifter som relativt enkelt kan automatiseras nämner Citichefen utbyten av bankkort och förfrågningar om kontoutdrag. Enligt Mike Corbat är Citis tekniksatsningar ett viktigt skäl till att banken inte tänker delta i den väntade konsolideringsvågen bland USA-banker.

"Vi har den skalan … Vi är komfortabla med de marknader vi är verksamma på, och med vår kundbas … Det för oss snabbt tillbaka till en diskussion om organisk tillväxt", säger han.

Läs mer