Vårdläckan växer – hundratusentals samtal om sjuktransport spelades in

1177 Vårdguiden
Vårdläckan växer – hundratusentals samtal om sjuktransport spelades in

Foto: Istockphotos

Towe Boström

Reporter

1177-läckan är mer omfattande än befarat.

Under gårdagen kunde Computer Sweden avslöja ett allvarligt it-haveri inom det svenska vårdsystemet. 2,7 miljoner samtal till landstingens rådgivningsfunktion 1177 Vårdguiden har legat tillgängliga på nätet efter misstag från underleverantörer.

Nu avslöjar Computer Sweden att härvan även innefattar andra typer av känsla samtal som legat tillgängliga och oskyddade på nätet. 

På samma servrar som samtalen till 1177, som tillhandahålls av Voice Integrate Nordic, finns samtal till aktören Prebus. Det är ett dotterbolag som svarar under Region Uppsala och bland annat hanterar regionens sjuktransporter och delar av it-driften.

Enligt Computer Sweden kan det ha lagrats upp mot en halv miljon samtal till Prebus, där större delen ska röra sjuktransporter. I samtalen uppger beställare personliga uppgifter som personnummer och adresser.

Björn Tapper, it-ansvarig på Prebus, säger att de beställde tjänsten av Voice Integrate Nordic för flera år sedan, men att det aldrig var fråga om att samtalen skulle spelas in.

Tommy Ekström, vd på Voice Integrate Nordic, säger att han inte kan svara på varför inspelningar skett.

”Vi är mitt uppe i vår utredning av vad som kan ha gått snett i hela den här historien och vi hoppas att den utredningen ska kunna visa var vi gjort fel”, säger Tommy Ekström.

Läs fler artiklar
LÄS MER