Den svenska e-handeln uppgick till 77 miljarder kronor under 2018, vilket motsvarar en tillväxt om 15 procent från året innan. Det framgår av Postnords e-barometer.
2018 beskrivs som en milstolpe inom e-handeln eftersom den stod för all tillväxt i sällanköpsvaruhandeln och tog försäljningsandelar från fysiska butiker.
Vinnarbranschen blev livsmedel som ökade med 27 procent. Mest e-köpsugna var stockholmarna där 69 procent handlade på nätet och månatligen spenderas i snitt 2 233 kronor. Det var högre än någon annanstans i Sverige och över rikssnittet på 2 060 kronor.
För 2019 är prognosen att e-handeln ökar med 14 procent till knappt 88 miljarder kronor. Det som kan påverka tillväxten är både konjunkturella utmaningar och global konkurrens, tilläggs det.
Så mycket nätshoppade vi för under 2018
Förra året beskrivs som en milstolpe inom e-handeln. Den stod för all tillväxt i sällanköpshandeln och tog försäljningsandelar från fysiska butiker.
Läs mer