Sök

Deklarera digitalt – Skatteverket gör det enklare för företag

Ekonomi & skattdeklaration

Foto: Istockphoto och TT.

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

700.000 företagare påverkas.

På tisdagsmorgonen berättar Skatteverket i ett pressmeddelande om ett antal förbättringar när det gäller digitala deklarationer för bolag.

Det handlar om deklarationer som skickas in via redovisningsbyråer.

“När vi haft kontakt med företagare har vi fått veta att det varit svårt för dem som anlitar deklarationshjälp att deklarera helt digitalt eftersom våra tjänster inte riktigt passar för dem. Under 2017 var det bara en fjärdedel i denna grupp som gjorde det. Därför utvecklade vi den här tjänsten och nu tar vi den ett steg längre”, säger Anna Sjöberg, deklarationsexpert på Skatteverket.

Redan förra året lanserades tjänsten men då signerades bara 65.000 av de 300.000 deklarationer som lämnades in digitalt. Resten skrevs istället under manuellt – helt i onödan. Den nya tjänsten gör det nämligen möjligt för redovisningsbyrån att göra klart hela deklarationen digitalt och därefter kan företagaren skriva under med hjälp av sin e-legitimation. Nu kommer dessutom ytterligare förbättringar.

“I år har vi sett ett behov att utveckla tjänsten ytterligare, bland annat genom en tydligare kvittens som kunden kan dela till sin byrå. Dessutom finns tjänsten nu också på engelska vilket vi hoppas ska underlätta för många”, säger Johan Schauman, deklarationsexpert på Skatteverket.

Skatteverket vill också lyfta fram möjligheten för företagarna och deras byråer att få mer tid på sig, genom att ansluta till en digital brevlåda senast den 28 februari.

“Då kommer deklarationen redan den 7-13 mars. Pappersdeklarationer skickas ut den 15 mars-15 april”, säger Anna Sjöberg.

Läs mer