Sök

Lyko vänder till vinst – online-försäljningen växte med 49 procent

Lyko

Rickard Lyko, grundare av Lyko. Foto: Sara Lindmark

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

“Mycket stark utveckling i november”, säger skönhetssajtens vd och grundare Rickard Lyko.

Det har varit rätt turbulent hos den snabbväxande e-handlaren Lyko det senaste halvåret. Först tvingades vd:n Joanna Hummel bort och för två veckor sedan kom beskedet att finanschefen Marie Björklund slutar.

Men nu kommer det äntligen lite positiva nyheter från Vansbro-företaget. På tisdagsmorgonen levererar nämligen vd:n och grundaren Rickard Lyko en stark kvartalsrapport. Vinsten efter skatt hamnar på 3,4 miljoner kronor vilket ska jämföras med en förlust på 14,8 miljoner kronor under samma period 2017.

Försäljningen inom online steg med 49 procent, vilket grundlades i en mycket stark utveckling i november, enligt Lyko.

"Trenden med ett mycket starkt köpmönster under Black Week växer sig allt starkare och vår tekniska plattform samt vår lager och logistik-hantering klarade på ett utmärkt sätt av det höga tryck av kunder som skedde under dessa veckor", skriver bolaget i bokslutet.

Black Week präglades samtidigt av stora kampanjförsäljningar, vilket ger något lägre bruttomarginaler.

Lyko uppger sig vara mycket nöjda med lönsamhetsutvecklingen inom Online.

"2019 har inletts positivt med fortsatt god försäljningsutveckling", uppger vd Rickard Lyko vidare.

Bruttovinstmarginalen sjönk dock till 46,5 procent (49,5).

"Minskningen kommer från segmentet online och förklaras bland annat av en ökad avsättning till Club Lyko drivet av ett ökat antal medlemmar. Utöver det påverkas bruttovinsten främst av en större andel kampanjförsäljning under Black Week jämfört med motsvarande period föregående år", uppger bolaget.

Styrelsen föreslår att ingen aktieutdelning lämnas.

Läs mer