Det är SGN Sport, ägarna bakom Team Sportia och Sportringen, som står bakom den nya cykelsatsningen Bike Nation. Själva idén presenterades för de lokala handlarna i höstas och hittills har 106 butiker valt att ansluta sig till den nya kedjan. “Potentialen är enorm. Det betyder inte att vi kommer gå ut och säga att vi ska bli bäst i världen. Vi är fortfarande kvar i startblocken. De första butikerna håller på att profilera om till Bike Nation”, säger Gunnar Björling, ansvarig för SGN Sports nya cykelsatsning i Sverige, till Market.. En gemensam grafisk profil och ett gemensamt upplägg för kedjan har tagits fram. För att bli en del av Bike Nation krävs att butiker kan erbjuda förstklassig kvalitet på service och reparationer. “En bra verkstad är ett krav för att få hissa Bike Nation-flaggan. Våra butiker gillar inte bara att mecka med cykel, personalen är specifikt tränad för att utföra reparationer och genomföra service. Hos oss får du hjälp av riktiga proffs”, säger Gunnar Björling, i ett pressmeddelande.