Omni vinnare i det dagliga poddkriget

Expressen Omni
Omni vinnare i det dagliga poddkriget

Emanuel Karlsten. Foto: Sara Lindmark & Istockphotos.

Emanuel Karlsten

Krönikör

Breakit har gjort om sin dagliga podd till vecko-podd, men hur har det gått för de andra dagliga poddarna? Mediepodden har i veckan gjort en genomgång.

I höstas släppte Breakit nyheten om att de skulle starta en ny, daglig podd. Inom en vecka eller två skulle alla helt plötsligt göra samma sak. Aftonbladet, Omni, Dagens industri, Expressen. Nu, ett halvår senare, svänger Breakit om. Borde andra följa efter?

Både ja och nej.

Mediepodden har i veckan analyserat den svenska poddmarknaden och kan se att det här står en tydlig vinnare: Omni. 

Omnis dagliga podd har, enligt deras egna uppgifter, 15 000 lyssnare - om dagen. Det är starka siffror. Av de kvarvarande dagliga poddarna är det bara Dagens industris Morgonkollen som vill dela med sig av siffror. Aftonbladet menar att de inte "kommunicerar" några siffror kring deras podd Daily och Expressen väljer att inte svara alls på några frågor. Men Dagens industri ligger en bra bit efter Omni. De menar att de under januari månad hade 65.000 lyssnare. Det är förvisso ett annat sätt att redovisa än Omni, som delger antal lyssningar, men givet att Omni menar att de har 80.000 lyssningar i veckan är det rimligt att anta att skillnaden är stor.

Vad som är mer intressant är antalet lyssningar via Google home. Omni menar att de varje dag har tusentals lyssningar via Google home. 

Vi ger den exakta siffran på dagliga Google home-lyssningar i mediepodden.

Där kan du också höra vår analys om varför Omni lyckas - i konkurrens med Sveriges radio Ekot.

Läs fler artiklar
LÄS MER