Efter julhaveriet – Adlibris gör brakförlust

Bonnier Adlibris e-handel
Efter julhaveriet – Adlibris gör brakförlust

Adlibris vd Johan Kleberg. Foto: Press

Erik Wisterberg

Reporter

Kunderna skrek rakt ut när de inte fick sina klappar.
Här är facit för e-handlaren Adlibris.

Adlibris avslutade 2018 på värsta tänkbara sätt. Ett logistiskt haveri gjorde att kunderna fick vänta i veckor på sina julklappar. Vissa fick inte sina beställda klappar före julafton, och en stor kundstorm rasade i sociala medier.

I Bonniers färska bokslutskommuniké står det klart att Adlibris har större problem än vad som tidigare varit känt.

Omsättningen växte visserligen med 12 procent. Men resultatet är en förlust på 125 miljoner kronor, att jämföra med en vinst på 31 miljoner kronor året innan.

2018 års resultat tyngs av "investeringar i IT, en omfattande utbyggnad av logistikanläggningen samt en svag decemberförsäljning".

Bolaget upplevde även en "svag bokhöst".

Adlibris startades en gång i tiden av e-handelskungen Pär Svärdson och hans kompanjoner, men ägs sedan många år tillbaka av Bonnier. Strategin är att bli en bred marknadsplats för lite allt möjligt, istället för att bara sälja böcker på nätet. Ett Amazon i miniformat kan man, något slarvigt, kalla det.

Bolaget har nyligen startat tjänsten Adlibris Go, som levererar inom en timme i Stockholms innerstad.

24 procent av bolagets försäljning under 2018 kom från annat än böcker, en ökning från 18 procent under 2017.

Läs fler artiklar
LÄS MER