Sök

TV4 gör rekordvinst – så går mediejätten Bonnier

Bonnier

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Kassakon är på väg till Telia.

Klockan 18:00 serverade Bonnier AB, Sveriges största medieföretag, sin bokslutskommuniké. Bland siffrorna från det mångfacetterade bolaget finns en rekordvinst för TV4.

Trots att tv-marknaden kastas om av nya spelare som Netflix står sig TV4 starkare än någonsin. Det har bland annat att göra med att bolaget lyckats bra med sin satsning på att fånga upp publiken i sina egna digitala plattformar.

Det operativa resultatet, ebita, landar på 1,4 miljarder kronor, en förbättring med 35 procent jämfört med 2017.  

Det gör TV4 till ett av Europas mest lönsamma tv-hus, enligt Bonnier.

Positivt är också att sorgebarnet C More minskar förlusten. Den stannar på 99  miljoner kronor att jämföra med närmare 300 miljoner föregående år.

"Inför 2018 slog vi ihop organisationerna för C More och TV4 under ett operativt ledarskap. Det rejäla resultatlyftet för C More är kvittot på att detta är rätt väg framåt. Nu växlar vi upp C More ytterligare med bland annat ökade programsatsningar för familjepubliken, säger Casten Almqvist, vd för Bonnier Broadcasting i ett pressmeddelande.

I fjol blev affären klar som innebär att Bonnier Broadcasting (TV4 och C More) säljs till Telia. Bonnier väntar sig att affären kan slutföras under andra hälften av 2019.

Därmed tappar man sin kassako – men får loss över 9 miljarder kronor. Bonnier ser ut få ett negativt operativt resultat framöver, utan TV4.

”Det är riktigt att vi behöver förbättra lönsamheten. Resultaten exklusive Broadcasting är inte tillräckligt bra. Enligt planen både för 2019 och 2020 så ska vi tjäna pengar och behöver förbättra den svaga lönsamheten som vi har på flera områden”, säger Bonnier Groups vd Erik Haegerstrand till Dagens Industri.

För Bonnier AB i stort ser siffrorna ut såhär:

# Omsättning: 26,4 (25,7) miljarder kronor.

# Ebita: 824 (625) miljoner kronor

# Resultat före skatt: -382 (-1.635) miljoner kronor

Läs mer