Sök

Krönika Caroline Englund

Breakits reporter skäms över sitt misstag "Litade på Google"

Foto: Istockphoto/Pär Englund

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Snabba fingrar i kombination med högt förtroende för Google kan stå dig dyrt. Breakits reporter Caroline Englund skäms över sitt misstag.

Det är kväll och jag chattar med några kompisar på Messenger samtidigt som jag slöskrollar på Instagram. Jag ser ett inlägg om en kompis som varit på en underbar teater och plötsligt går allt i en rasande fart.

Jag frågar vännerna i Messenger-tråden om de vill med på teatern, vi roddar med datum och när vi äntligen hittar ett som passar alla känner jag att det gäller att slå till. Snabbt.

Jag googlar teaterns namn, hittar en bokningssida och några klick senare är affären klar. Jag känner mig väldigt nöjd.

Men snart går luften ur mig. En kompis undrar hur biljetterna kunde kosta så mycket. När hon kollade var de dyraste biljetterna betydligt billigare.

Jag blir kall. Går in på sajten igen och förstår att jag i all hast blivit vilseledd.

Sajten säljer andrahandsbiljetter och tar ut ett högre pris än arrangören.

Säkert jättebra om biljetterna till något man vill se är helt slut. Mindre bra om det finns gott om biljetter kvar till halva priset hos arrangören. Om jag hade skrollat lite mer och läst alla detaljer hade jag sett meningen längst ner om att biljetterna på sajten säljs i andra hand. Men det har jag inte gjort.

Egentligen vill jag inte berätta för någon om det här. Jag känner mig både dum och lurad. Hur kunde jag gå på det? Jag är ju journalist, van att granska och tänker på källkritik varje dag!

Men jag är också en trött småbarnsmamma som kanske blev lite väl ivrig av tanken på att komma iväg på teater.

Och ensam om att vara lite väl snabb i bokningssvängarna är jag inte. Enligt Konsumentverket har anmälningar mot den här typen av sajter femfaldigats på tre år.

Bolagen, som blir allt fler, köper sökord som gör att de rankas högst upp på Google. Och många (även jag uppenbarligen) litar på att sökjätten leder dem rätt.

För min egen del löste sig problemet av sig självt. Bolaget jag handlade av sålde biljetter som inte fanns och eftersom de inte kunde leverera det jag hade beställt gick de med på att makulera fakturan.

Men för alla snabbfingrade evententfantaster slutar det inte lika bra.

Lyssna på min spaning kring de här i Breakits podcast!

 

Läs mer