Allt om Skatteverkets granskningar 2019 – kryptovalutor, influencers och spelskatt

SkatteverketEkonomi & skatt

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Den digitala ekonomin kommer att vara ett område som Skatteverket granskar närmare det kommande året.

Skatteverket har tidigare presenterat flera områden som myndigheten kommer att granska extra hårt under 2019. Det handlar i den digitala ekonomin framförallt om influencer-marknaden, handel med kryptovalutor och den e-handel som sker genom olika marknadsplatser.

LÄS MER: Se upp e-handlare – nu blir ni granskade av Skatteverket

Nedan finner ni vår live-rapportering från Skatteverkets presskonferens. Delen som handlar om den digitala ekonomin finner ni i slutet av artikeln.

Live-rapporteringen:
 

# Vi välkomnas till Skatteverket – som inleder med en presentation av deras uppdrag. "Bidra till finansieringen av den offentliga sektorn", om någon skulle undra.

# Punkterna enligt schema är: osund konkurrens, byggbranschen, identitetsfusk, punktskatter och digital ekonomi.

# För Breakits läsare är det kanske främst den sista punkten som är intressant. Men det kan så klart komma spännande uppgifter under de andra punkterna också!

# “Vi vet att de allra flesta i samhället vill göra rätt”, säger Skatteverkets generaldirektör Katrin Westling Palm i inledningen.

# I väntan på att vi ska komma igång på riktigt kan vi bjuda på lite info från vad som kommer att komma längre fram i presentationen:

- Enligt Skatteverket har det skett en kraftig ökning av kryptohandel. Under 2017 redovisade 3.000 personer handel för 2,5 miljarder kronor, men många redovisar inte alls.

- Förra året startade Skatteverket 400 utredningar på området. Man har sett fler självrättelser, alltså personer som i efterhand kompletterar med uppgifter.

# Mer om de sen alltså. Just nu berättar Lars Altsäter områdeschef på Skatteverket och Pia Bergman expert ekonomisk brottslighet om årets satsning om kontroller av den grå marknaden.

# Restaurang, bilverkstäder, skönhetsbranschen och byggsektorn är utsatta branscher som Skatteverket kommer att fokusera på i år.

# Det handlar bland annat om att arbetskraft inom dessa områden som ibland kan likna slavliknande förhållanden, enligt Pia Bergman.

# Mer än 80 procent av Skatteverkets förebyggande arbete riktas mot byggbranschen, där det uppskattade skattefelet ligger på 10 miljarder kronor.

# Nu går vi över till programpunkten "Fusk med identiteter", där Tobias Wijk, verksamhetsutvecklare inom folkbokföring, går igenom hur id-fusket drabbar samhället.

# "Skatteverket prioriterar det här området högt och kommer genomföra en rad åtgärder", säger Tobias Wijk.

# För företag handlar det om:

- Falska företrädare, handlar om att utnyttjande av identiteter. Man utnyttjar utsatta personer, vanligen EU-medborgare, för att kunna agera utan historik och spårbarhet, det kan beskrivas som den moderna formen av målvakt.

- Osanna lönemottagare, man bygger upp till exempel kreditvärdighet genom påhittade anställningar.

- Kontomålvakter, ett sätt att kunna flytta pengar mellan olika konton utan att vara spårbar. Sofistkerade upplägg som sker i organiserad form.

# Punkskatter ska det handla om nu. En helt ny skatt är spelskatten som kom i samband med den nya spellagen som trädde i kraft vid årsskiftet. 

# Det innebär att spelbolag måste söka licens för att få vara verksamma i Sverige. De betalar 18 procent spelskatt på behållningen.

# En viktigt sak att tänka på för spelarna är att de som spelar på icke-licensierade nätkasinon måste skatta själva. 

# Spelare ska skatta för vinster över 100 kronor som inkomst av kapital.

# Här hittar ni Breakits artiklar och granskningar av spelmarknaden.

# Punktskatterna, alltså särskilda skatter på bland annat bränsle, tobak och alkohol, drog in 125 miljarder kronor 2018.

# Nu är det dags för att kika närmare på den digitala ekonomin!

# "Vi kommer fokusera extra på tre områden under 2029, det är kryptovalutro, e-handel och influencers, tre områden som växer och där vi ser att det är lätt att göra fel”, säger Henrik Kisterud, kontrollsamordnare på Skatteverket. 

# Handeln med kryptovalutor ökar, 3.000 personer redovisade handel för totalt 2,5 miljarder kronor under 2018 i sin inkomstdeklaration.

# “Vi har en uppfattning att det är många fler, det är tiotusentals personer som handlar med kryptovalutor, så vi förväntar oss att betydligt fler kommer redovisa under 2019”, säger Henrik Kisterud.

# Han lyfter fram möjligheten till självrättelse, något man kan göra fem år tillbaka i tiden. Då får man betala sin rättmätiga satt och slipper skattetillägg.

# Många tycker att det är krångligt att redovisa handeln med kryptovalutor enligt Henrik Kisterud. "Vi hoppas att branschen ska stötta dem bättre framåt", säger han.

# E-handel nu, fortfarande med Henrik Kisterud.

# Var tredje julklapp handlades på nätet, en betydande handel sker på etablerade marknadsplatser som exempelvis Tradera. 

# Skatteverket har sett oredovisade inkomster inom ramen för det området. Det handlar alltså om att många säljer produkter på Fyndiq, Tradera eller andra marknadsplatser, samtidigt som de missar att skatta på sin inkomst från den försäljningen.

# "Vi har gjort en del utredningar och ser att det förekommer fel. Vi har sett att vi behöver titta bredare på det", säger Henrik Kisterud. 

# Det handlar om e-handlare som säljer genom större marknadsplatser. Exakt vilka marknadsplatser som man kommer att kika närmare på vill han inte avslöja.

# Här kommer Skatteverket att öka kontrollen. De har tittat på kontroller i andra länder och sett att man då hittat en del fusk.

# Influencers är ett hett område för Skatteverket i år.

# Influencermarknaden funkar så här: Det finns medieköpare som har kunder som vill marknadsföra sig via influencers. Sedan finns det agenturer som förmedlar kontakterna mellan medieköpare och influencers, de har influencers i sitt stall.

# “Medieköparna skickar sina produkter till infuencers, som sedan marknadsför dem. Ibland får man kontanta ersättningar. Ibland får man själva produkten. Det vi pratar om nu är främst dyrare produkter, som hela kök eller semesterresor. Under ett år kan det röra sig om produkter för tiotusentals kronor”, Säger Henrik Kisterud.

# “Vi har sett att det kan bli fel, vi har influencers som till exempel skriver om en renovering av ett badrum där man fått en förmån som inte redovisats som en förmån. Skattereglerna är klara, får man en kontant ersättning eller betalt i form av produkter, då är det en skattepliktig ersättning. Medieköparna ska lämna kontrolluppgift och betala sociala avgifter, influencers ska betala skatt.”

# Skatteverket meddelar att de under 2018 har jobbat mycket med information till influencers på sin sajt. Det är något de kommer fortsätta att jobba med förebyggande mot agenturer och medieköpare, men framöver blir det även kontroller.

# Det var allt från Skatteverket. Nu väntar lite intervjuer med aktuella personer.

# Tack för att ni ville hänga här med oss!

Läs mer