Sök

Raketstart för svenskarnas spel - sålt för 80 miljoner på två veckor

FatsharkAutodeskWarhammer

F.v: Fatsharks grundare Joakim Wahlström, Martin Wahlund, Rikard Blomberg och Johan Jonker.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Den svenska spelutvecklaren Fatsharks nya spel går som tåget. Redan efter ett par veckor har över 300.000 personer köpt spelet.

I över två års tid har bolaget Fatshark utvecklat spelet Warhammer: End Times - Vermintide. I slutet av oktober släpptes spelet för datorer och det blev snabbt ett av de mest populära spelen i den digitala spelbutiken Steam. 

Nu står det klart att spelet har laddats ned hela 300.000 gånger. Enligt våra beräkningar torde det innebära intäkter på närmare 80 miljoner kronor för Fatshark, vilket är nästan dubbelt så mycket som fjolårets omsättning på 44 miljoner kronor. 

“Det känns otroligt bra. Vi har redan gått break even på spelet så härifrån är det bara vinst. Vi har inte ens släppt spelet till Xbox och Playstation”, säger bolagets vd och medgrundare, Martin Wahlund.

Det är förvisso andra bolag som tar en del av kakan. Det gäller bland annat spelbutiken Steam och Games Workshop som äger varumärket Warhammer och har låtit Fatshark använda det.

Bolagets skapelse är ett så kallat “trippel A”-spel, det vill säga en grafiskt avancerad och väldigt påkostad produktion. Exakt hur mycket de har lagt på spelet vill dock inte Martin Wahlund avslöja.

“En vanlig indieproduktion ligger på kanske runt tio miljoner kronor. Vi ligger betydligt högre kan jag säga. Som mest är det 50 personer som har jobbat med spelet samtidigt”, säger han.

Trots de stora summorna räknas det nya spelet som ett indiespel eftersom bolaget är sin egen förläggare. De har alltså inte utvecklat spelet för något större spelförlag som Electronic Arts eller Activision Blizzard.

“Vi har skött allt själva, från utveckling till marknadsföring. Vi finansierade spelet med att sälja vårt spelmotorbolag Bitsquid till amerikanska Autodesk för ganska mycket pengar”, säger han.

Som nämnt har bolaget redan börjat tjäna pengar på spelet. Nu satsar bolaget på att dra nytta av hajpen och vidareutveckla konceptet.

“När man får en sådan stor hit både ekonomiskt och spelbetygmässigt kan man bygga vidare på det. Det känns väldigt kul”, säger Martin Wahlund.

Uppdatering: I en tidigare version av artikeln hade vi inte preciserat att alla intäkter från spelet inte går oavkortat till Fatshark, det har vi rättat till nu.

Läs mer