Skönhet, hantverkare och kartor – succé för nya Hitta.se

Skönhet, hantverkare och kartor – succé för nya Hitta.se

Stefan Tocca och Alexander Hannerland. Foto: Press och TT.

Towe Boström

Reporter

Söktjänsten Hittas nya strategi har satt fart på omsättningen.
“Vi är supernöjda", säger vd:n Alexander Hannerland.

Under 2017 sålde mediejätten Schibsted söktjänsten Hitta.se. Köpare var dåvarande vd:n Alexander Hannerland, entreprenören Stefan Tocca och investeraren Henrik Persson.

Trion har därefter satsat på att vidareutveckla Hitta, från att ha varit en klassisk nummer- och adressupplysningstjänst, mot att bli en marknadsplats för tjänster. Alexander Hannerland, som fortfarande är vd, berättar att de genomfört stora satsningar inom produktutveckling efter uppköpet.

“Satsningar inom affärsområden som vi tidigare såg låg ganska nära vår affär, men som vi inte kunde satsa på då på grund av dåvarande ägarstruktur”, säger Alexander Hannerland.  

Hitta Offert, som lanserades för runt ett år sedan är ett sådant exempel. Plattformen erbjuder bland annat hantverkstjänster och är en direkt konkurrent till Servicefinder, som ägs av Schibsted.

“Offerttjänsten har stuckit iväg som en raket, det är en riktig solskenshistoria", säger Alexander Hannerland.

Under 2017 omsatte Hitta 263 miljoner kronor med ett resultat på 42 miljoner kronor. Nu meddelar vd:n att omsättningen ökade under 2018.

“Vi ökar med nästan 30 miljoner och är supernöjda, resultatet tar lite stryk då vi gjort en del satsningar men kommer att ligga på ungefär samma nivå som året innan".

De största intäktskällorna utgörs fortsatt av sökdelen och annonseringen, även om offerttjänsten växer. Uppköpet av Itsperfect, ett bokningssystem för skönhetsbehandlingar, är även det en del av den nya strategin.

“Vi vill komma närmare transaktionerna och närmare affären. Vi tror att det är där vi kan göra en bättre affär för oss själva samt visa ett större värde för våra användare". 

Personalstyrkan har fördubblats till 120 personer under det gångna året. Enligt vd:n lockar sajten runt 3,5 miljoner unika besökare i veckan och ökade något under förra året.

“Vi är nöjda med att de här initiativen funkar och att vi fått den omsättningsökning vi tänkt oss. Vi räknar med att det kommer bli ännu bättre under det här året", säger Alexander Hannerland.

Under förra våren tillkännagav Facebook sina planer på att expandera Marketplace mot tjänster i hemmet. Något som fick gänget på Hitta att svettas, men än så länge har det inte skapat någon märkbar konkurrens, enligt vd:n.

Bland mediejättarna är det istället Google som håller i taktpinnen och upplevs som det största hotet. Alexander Hannerland säger att Hitta alltid förhåller sig till, och strävar efter att komplettera sökjätten, på den svenska marknaden.

"Vi gör sådant som de inte orkar hålla på med i lilla Sverige helt enkelt, det är så vi hanterar det hotet och det har funkat såhär långt".

Han utesluter inte vidare förvärv.

“Det kommer definitivt att göras mer, men inget som är klart just nu. Vi letar med ljus och lykta efter intressanta förvärv och samarbetsmöjligheter".

Läs fler artiklar
LÄS MER