Hård kritik mot hotellbokningssajter – anklagas för att vara oärliga

Resa
Hård kritik mot hotellbokningssajter – anklagas för att vara oärliga

Direkt / Breakit

Måste ändra sig innan september.

Hotellbokningssajterna måste skärpa sig och bli ärliga mot kunderna. Det anser den brittiska konkurrensmyndigheten Competition and Markets Authority, CMA, som gett sex bokningssajter en tidsfrist till september för att bättra sig.

Enligt Independent riktar sig myndigheten mot Agoda, Booking.com, Ebookers, Expedia, Hotels.com och Trivago. Sajterna anklagas för att lämna vilseledande uppgifter om rabatter, för dolda avgifter och för att pressa kunder till köp.

Tidningen skriver att sajterna nu har gått med på att sluta ge felaktiga intryck om ett hotellrums popularitet, och att börja redovisa totalkostnaden för rummen. Obligatoriska avgifter som skatter och bokningsavgifter ska i framtiden redovisas i de priser som uppges i sajternas rubriker. Hotellsajterna måste enligt CMA också börja berätta om de fått betalt för att ranka vissa hotell högre i sökresultaten.

Independent har bland annat testat att boka ett lågbudgetrum i New York, där sajten Agoda angav priset till 55 dollar. Då ingick dock inte skatter eller en särskild "resortavgift", vilket adderade över 40 dollar till priset.

Myndighetens undersökning av bokningssektorn har pågått under 14 månader.

Läs fler artiklar
LÄS MER