KRÖNIKA: EMANUEL KARLSTEN

Ägget som nådde till Super Bowl – här är vad vi kan lära oss av succén

Krönika Sociala medier
Ägget som nådde till Super Bowl – här är vad vi kan lära oss av succén

Emanuel Karlsten, krönikör på Breakit, har gått till botten med hur musikgruppen Pagan Fury kom till.

Emanuel Karlsten

Krönikör

Om det är något världens största Instagram-inl(ägg) har lärt oss så är det hur lätt allt blir en enda stor äggröra. Det skriver Emanuel Karlsten i en krönika.

Det är inte första gången något obegripligt blir stort på internet, även i Sverige har vi sett liknande fenomen förut, vilket jag tidigare har beskrivit.

Nu är det avslöjat att det var exakt så oskyldigt även när “rekord-ägget” värptes.

Den brittiske reklamaren Chis Godfrey hade hört att influencern Kylie Jenner hade världens mest gillade bild på Instagram. Han utmanades, kunde han göra något liknande? Ta något simpelt, ett ägg, och göra det till världens mest gillade bild? Han hade ingen egen räckvidd i sociala medier, men tog på fritiden fram en bild och en text: “World record egg”.

Det räckte. Nio dagar senare hade bildbanksbilden på ett ägg passerat Jenners rekord.

Chris var överväldigad i början, men fortsatte att vara anonym och avvisade alla intervjuer eller försök från företag att kapitalisera på ägget. Greppet uppskattades. En anledning till framgång var just att rekordet nu ägdes av ett oskyldigt, genusneutralt ägg fritt från kommersiella anspråk.

Därför reagerade många starkt när Instagram-kontot för två dagar sedan annonserade ett samarbete med streamingtjänsten Hulu. Då skulle äggets identitet och syfte avslöjas, menade man.

Det var också då journalister vågade publicera sina granskningar om vem som stod bakom succékontot. Buzzfeed blev först, Mashable bekräftade och igår valde Chris att gå ut i New York Times och bekräfta att han stod bakom ägget.

Men då hade äggets kampanj redan lanserats. Under en reklampaus under nattens Super Bowl gjordes en annons, där ägget berättade att all press från sociala medier fått ägget att kläckas. Och om andra också känner sig knäckta, eller lider av någon form av psykisk ohälsa, kan man få hjälp. En länk presenterades och via adressen skickas man vidare till organisationer som arbetar mot psykisk ohälsa.

Chris berättar i New York Times att de valde att använda pengarna Hulu betalat för samarbetet (som tidigare värderats till 10 miljoner dollar) för att skapa den nya reklamen och budskapet. Och att han är nöjd med att han använde uppmärksamheten till “något bra”.

Hela den historien lär oss framför allt två saker:

1) Hur svårt det är att förbli anonym på nätet – om man samtidigt får mycket makt.

Jag gissar att Chris Godfreys förhoppning var att förbli anonym, och att han i skydd av den kunnat agera med större fokus på den större sakfrågan: mental ohälsa. Det är enligt samma idé som Instagram-kontot "Aningslösa influencers" lyckats få stor uppmärksamhet för sin sakfråga den senaste tiden, vilket hade varit svårare om det handlat om faktiska personer med eventuella, privata agendor.

Men är man världens största "ägg" kommer en helt annan makt och därmed också journalister som får större anledning att avslöja avsändaren.

2) Hur svårt det är att balansera mellan kommersiella och ideella intressen, hur god viljan än är.

Visst, Chris kompisgäng ville säkert göra bra saker, men börjar man direkt sälja merch (tröjor och hoodies) och exponering till Hulu, då blir det svårt för användare och fans att inte känna sig som en del av ett kommersiellt jippo.

Därför är det både symboliskt och sorgligt att konstatera: Att få fram ett tydligt budskap i denna röra är inte helt (ome)lett.

Läs fler artiklar
LÄS MER