Flera amerikanska medier rapporterar att Spotify sitter vid förhandlingsbordet med poddbolaget Gimlet Media. Om affären går igenom ser det ut att bli vad som beskrivs som en av de största affärerna inom poddindustrin hittills. Det blir också första gången som streamingplattformen Spotify i så fall köper ett innehålls/mediebolag. Enligt Recode, som var först med uppgifterna, så är Spotify redo att punga ut över 200 miljoner dollar för Gimlet, motsvarande 1,8 miljarder kronor. Enligt källor till sajten rör det sig om långt gångna förhandlingar. I en kommentar till Breakit skriver Spotify att man "inte kommenterar rykten och spekulationer". Brooklyn-baserade Gimlet har en rad populära poddar i sitt stall och stora annonsörer som Gatorade. Nyligen har bolaget även börjat producera tv, vilket bland annat lett till en deal med Amazon för serien Homecoming med Julia Roberts i huvudrollen. Bolaget värderas enligt medieuppgifter till runt 600 miljoner kronor. Spotifys modell med strömmad musik innebär att en stor del av intäkterna äts upp av ersättningar till skivbolagen. Att göra som till exempel Netflix och skapa mer eget innehåll är något som Spotify börjat nosa på. Bland annat har bolaget börjat producera egen musik och på så sätt rundat skivbolagen. Att Spotify nu förhandlar om att köpa upp ett innehållsbolag kommer kommer därför inte helt oväntat. Det har tidigare även spekulerats i att Spotify skulle köpa upp Acast. Den svenska poddplattformen siktar mot börsen, men källor till Breakit har tidigare uppgett att bolaget fört samtal med Spotify om ett uppköp.