När Svea Ekonomi kontaktade 300 företag för att se om de använder digital försäljning mot sina B2B-kunder blev resultaten något överraskande. En fjärdedel av företagen uppgav att de redan har e-handel riktad mot B2B – men över hälften uppgav att de varken har, eller kommer börja med, digital försäljning till sina företagskunder. Behöver ditt företag hjälp med digital försäljning? Läs mer om våra betallösningar här! ”Ointresset för digital B2B-handel är förvånande med tanke på hur mycket det pratas och skrivs om ämnet inom B2B-segmentet”, säger Thomas Svensson, Partner & Integration Manager på Svea Ekonomi, som menar att det är livsviktigt för företag att hänga med i den här förändringen: ”De företag som säger nej till att förändra löper stor risk att bli omkörda av konkurrenter och nya aktörer.” ”DE SOM STÄLLER OM SNABBT KOMMER TA MARKNADSANDELAR” Svea Ekonomi har jobbat med B2B-försäljning i över 30 år och med digitala betallösningar i drygt tio år. Thomas Svensson och hans kollegor ser tydliga fördelar för de företag som inför en digital B2B-tjänst. ”Vi vet att de företag som ställer om snabbt och erbjuder smarta digitala försäljningslösningar kommer kunna få nöjdare kunder och även ta marknadsandelar”, säger Thomas Svensson. Här är några av fördelarna Svea Ekonomi ser med digital försäljning för B2B-företag: * Att marknadsföra sig digitalt blir mer effektivt om kunderna sedan kommer in till ett digitalt erbjudande. * Närheten till kunderna blir bättre. Företagen kan snabbare testa nya tjänster, produkter och prissättningar. * Vissa företag kan på så sätt förändra hela affärsmodellen. Till exempel kan marginalen förbättras genom en försäljning direkt till slutkund. * En e-handelsplattform är aldrig stängd, vilket ökar tillgängligheten för kunderna. * Företagen kan nå helt nya marknader via e-handeln. * Data som samlas in via e-handeln kan ge större insikter kring kundernas beteenden, vilket är en stor fördel när nya produkter ska utvecklas. * En ny försäljningskanal kan stärka relationen med kunderna och ge konkurrensfördelar. MÅNGA TROR INTE ATT DERAS VAROR ÄR LÄMPADE FÖR E-HANDEL Ett vanligt svar i undersökningen – på frågan varför företagen inte använder sig av e-handel inom B2B – var att företagen inte trodde deras varor eller tjänster var lämpade för en digital affär. Men Thomas Svensson menar att det är en felaktig syn att ha på affärsmodellen: ”Vår erfarenhet på Svea Ekonomi är att det alltid går att göra en digital affär, även om inte hela kedjan är digital. Många företag underskattar sina kunder och överskattar tyvärr komplexiteten i den egna verksamheten. Vi ser redan nu att beteenden bland professionella inköpare mer och mer liknar det som sker inom konsumentdriven försäljning.” Vill ni öka er försäljning på nätet? Läs om våra betallösningar här! Samtidigt tror hela 66 procent av de 300 företagen att den digitala försäljningen mot företagskunder kommer öka de närmaste fem åren. Trots det planerar alltså mindre än hälften av företagen att satsa på digital försäljning. ”Förutsättningarna skiljer sig åt mellan branscherna och det är naturligt att vissa går fram snabbare än andra. En vanlig förklaring är att företagen inte vet hur eller var de ska börja. Många företag upplever att en digital lösning inte passar deras affär eller kunder”, säger Thomas Svensson. Läs hela Svea Ekonomis rapport om digital B2B-handel här!