Vi har nog alla gått in på sajter och mötts av ett helt annat budskap än i annonsen vi valde att klicka på. Lika säkert har vi garanterat lämnat när en landningssida varit buggig eller långsam. En dålig upplevelse för användaren – och pengar i sjön för bolaget eller organisationen bakom sajten. ”Det är därför vi på Trigger rekommenderar våra kunder att alltid först optimera sin sajt, innan man börjar driva trafik. Sen kan det vara en utmaning med att inte ha tillräckliga volymer i besöksantal för att kunna A/B-testa, men det man kan göra då är att göra en analysgenomgång”, säger Erik Otterberg, vd på Trigger Company. Det här är de vanligaste misstagen Trigger är en specialistbyrå som hjälper sina kunder att maximera effekten av digital marknadsföring och konverteringsoptimering. Enligt Erik är ett av de vanligaste misstagen att inte lyckas behålla den så kallade sökvittringen. När man har klickat på ett sökresultat eller en annons, förväntar man sig att landningssidan innehåller det som sökresultatet eller annonstexten utlovade. Man måste helt enkelt känna igen sig, och direkt hitta det man var ute efter när man klickade. Detta innebär att landningssidan måste vara optimerad både text- och innehållsmässigt inom folden (den yta som syns utan att man scrollar eftersom som man redan vid scroll tappar besökare). Hur kommer man igång med konverteringsoptimering? Här får du tips från Trigger! Så hur säkerställer man en effektiv fold på sin landningssida? ”Det är viktigt med ett tydligt huvudbudskap med en aktiv, uppmanande call-to-action kopplat till sökresultat och annonstext och det mål man har för sidan”, säger Erik. ”Målet ska då även sättas upp som konverteringsmål i Google Analytics för att kunna följa upp kampanjresultaten.” Många besökare tar inte tiden att leta fram produkten Var också noggrann med vart du länkar din annons. En klassisk miss är en annons på en specifik produkt med en länk till en kategori där man får leta sig fram till produkten. > Det är få som har tålamod att vänta mer än fyra sekunder. Det är inte många besökare som tar sig den tiden. Tiden en besökare spenderar på en sajt är ofta överskattad. Man har inte många sekunder på sig innan besökare överger sajten, vilket ofta visar sig i en analys. En annan miss är att användaren kommer till en landningssida som helt saknar en call-to-action eller är otydlig kring vad man vill att besökaren ska göra. Här kommer utan tvekan avvisningsfrekvensen bli hög – det vill säga att besökaren inte gör någon interaktion. Så undviker du långsamma laddningstider Ytterligare en situation som är minst lika vanlig är att sidladdningstiden för landningssidan är alltför långsam. Det är få som har tålamod att vänta mer än fyra sekunder. Det är enkelt att undvika genom att konverteringsoptimera sin sajt innan man börjar driva trafik. En del av analysen handlar bara om teknik och prestanda som man enkelt får fram statistik kring i Google analytics. Det handlar om att titta på sidladdningstider generellt, men också hur de skiljer sig mellan olika sidor och mellan olika browsrar. Så här jobbar Trigger med analys och optimering. Läs mer här! ”Vi hittade problem redan under analysfasen” I slutet av 2018 började Trigger att arbeta med en start-up som till stor del vänder sig till B2B företag. Rekommendationen var att optimera sajten innan kunden började driva trafik till sidan. Kunden är ett nystartat bolag som precis hade lanserat en ny version av en tidigare sajt. [https://cdn.breakit.se/assets/media/images/ff1304de1740360ec205f84d6ee18fea.jpg] ”Redan under analysfasen hittade vi prestanda- och sidnedladdningsproblem i den mobila versionen av sajten och det var framförallt leadsformulären som krånglade. Vi konstaterade också att budskapet man ville att B2B kunder skulle uppfatta inte var samma som för B2C kunder, vilket resulterade i att de utvecklade en version för respektive målgrupp”, berättar Erik. Även om annonseringen bara riktades mot B2B så blev ändå budskapet på sajten för dem tydligare när det renodlades för bara dem. Därefter genomfördes ett så kallat ”5 sek test”, där respondenter får se startsidan i fem sekunder och sedan svara på frågor kring vad man uppfattade att huvudbudskapet var och vad man förväntas kunna göra på sajten. Digital optimering är lika med kvalitetssäkring Målet? Att testa budskap och call-to-action copy. – Resultatet av testet gav insikter om uppdateringar som vi och kunden justerade inför att annonsering skulle komma igång. För egentligen är digital optimering precis samma sak som i den fysiska världen: En kvalitetssäkring – inför kampanjstart – av hur en kampanj kommer att upplevas. Läs mer om hur Trigger jobbar med digital optimering här! Om man har en kampanj i butik säkerställer man ju alltid att produkterna i kampanjen är tillgängliga direkt i entreén och på A-ytor, men när kampanjer sker på nätet är det alltför många produktfeeder – som ska visa produkter i annonser – som inte fungerar som de ska, visar fel produkter eller, ännu värre, att man inte har säkerställt att de produkter man marknadsför också finns i lager när man väl kommer in på sidan. Här är det helt klart värt att genomföra en analys och ta in kundfeedback för att kvalitetssäkra prestanda och att produktfeeds fungerar som de ska innan kampanjen dras igång. ”Det dyker alltid upp nya upptäckter” Och att vässa sin sajt och optimera den, är ett ständigt pågående arbete. Det tar inte slut bara för att din kampanj gör det. ”Det dyker alltid upp nya upptäckter och har man fokuserat på ett förbättringsområde under en period så finns fler att plocka av. Det är som en backlog till att utveckla en sajt. Utmaningen är att prioritera vad man först börjar förbättra, var finns störst potential att öka sin konvertering”, säger Erik. ”Fördelen när man har testat av sina idéer till förbättringar i A/B-tester innan implementation så vet man innan man lägger pengar på att utveckla vad som faktiskt ger fler klick och inte”.