Sök

Lämnade Glossybox – nu backas Victoria Senkpiels skönhetsstartup av tunga investerare

RebelbirdzMode och skönhet

Victoria Senkpiel.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Hon bytte baletten mot investmentbank och drog igång Glossybox i Norden.
Nu backas hennes nya startup av flera tunga investerare.
"Jag vill förändra beteendet kring skönhet”, säger Rebelbirdzs grundare Victoria Senkpiel

Det har gått över ett år sedan medgrundaren Victoria Senkpiel klev av vd-posten för Glossyboxs nordiska verksamhet. Hon valde att lämna skönhetsbolaget när Rocket Internet, med Kinnevik som dåvarande majoritetsägare, sålde det till en brittisk aktör.

Hon meddelade redan vid avhoppet planerna på en egen skönhetsutmanare.

Nu står Victoria Senkpiel i startgroparna för lanseringen av sitt bolag Rebelbirdz, som satsar på prenumerationsboxar inom hudvård- och makeup, av högre kvalitet. 

Hennes vision är att boxen ska förmedla ett stärkande budskap till användaren. 

"Det finns ingen på marknaden som har klarat av att knyta ihop inre välbefinnande med yttre skönhet ännu genom att skapa en hållbar skönhetsrutin som arbetar på både insidan och utsidan", säger Victoria Senkpiel. 

Konceptet baserar sig på samarbeten med ett antal utvalda varumärken inom skönhet och wellness. Kunden får hem en box var tredje månad med produkter och tips för att skapa yttre och inre skönhetsrutiner.

Boxen innehåller även ett medföljande häfte med information och tips från experter för att öka välmåendet. Det kan exempelvis handla om andningsövningar, skrivövningar och skönhetstips.  

En pitch som verkar gå hem med tanke på de profiler som nu väljer att backa Rebelbirdz. På investerarlistan hittar vi tunga namn som Pär Svärdson, grundare av Apotea och Adlibris, samt Louise Samet som tidigare ansvarade för teknisk försäljning och digitala produkter på Klarna. 

Ett annat intressant namn är Gunnar Selving som drivit Kamprad-familjens investmentbolag i flera år, samt haft flera tunga styrelseuppdrag, inom exempelvis Hööks.

Victoria Senkpiel har lagt vikt vid att knyta till sig aktörer med erfarenheter från olika segment. Någon summa har ännu inte kommunicerats. 

”Det har varit en resa som tog månader och varenda möte jag hade ledde till att jag träffade någon annan. Till slut träffar man rätt människor med rätt värdering som brinner för visionen att påverka på ett positivt sätt”.

Med sig på resan har hon även forskaren Dan Hasson. Målsättningen är att använda kunddatan för att utveckla tekniska lösningar och innehåll som baserar sig på kundens preferenser. 

Började med balett

Victoria Senkpiel har själv gjort en annorlunda entreprenörsresa. Intresset för skönhetsbranschen väcktes redan på den norska operan där hon tränade för att bli professionell balettdansös. Här användes sminket för att gå in i en roll på scenen.  

”För mig har det alltid funnits något magiskt kring skönhet, det har alltid funnits med mig”, berättar Victoria Senkpiel.

I 17-årsåldern fick drömmen om rampljuset ett abrupt slut i samband med en skada. Balettdansösen vände blicken mot en annan typ av scen – finansbranschen.

”Jag besökte New York Stock Exchange när jag var 14 och blev väldigt exalterad. Det kan liknas vid att stå på scenen och det ligger en lockelse i att vara i händelsernas centrum”.

Efter utbildningen till civilekonom fick hon jobb på investmentbanken JP Morgan och valde sen att plugga marknadsföring i Stockholm. Hon arbetade en kort tid på L'Oréal innan hon valde att lämna posten för att därefter starta upp Glossyboxs nordiska verksamhet.

”Den resan som jag och mitt team gjorde med Glossybox revolutionerade sättet man marknadsför skönhetsprodukter på", säger Victoria Senkpiel.

Nu rullas hennes nya koncept Rebelbirdz ut mot den nordiska marknaden. Affärsmodellen baserar sig på att varumärkena kostnadsfritt delar med sig av produkter för att nå relevanta målgrupper. 

Satsningen kommer inledningsvis att fokusera på den nordiska marknaden.

”Det är ofta fokus enbart på det yttre, men skönhet handlar också om hur man mår på insidan. Jag vill förändra beteendet kring skönhet”, säger Victoria Senkpiel. 

Förra året var Victoria Senkpiel en av deltagarna på Breakits event Beauty & Fashion tech. Spana in årets program där liknande mode- och skönhetsföretag delar med sig av sina lärdomar kring byggandet av bolag i den nischen. Läs mer och boka biljett här!

Läs mer