Sök

Omni blir bredare - vill nå nya annonsörer med resejournalistik

SchibstedOmni

T.v. Anna Flemmert, redaktör för Omnis nya resedel Foto: Pressbild

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Nu ska nyhetsappen Omni börja med resereportage.

Schibsted-ägda Omni breddar verksamheten och ger läsarna mer än bara snabba nyheter. I ett pressmeddelande skriver bolaget att det nu även kommer att samla resereportage från alla världens hörn och sammanställa i sin app.

"Det är blir lite av ett experiment för oss att ta Omnis koncept vidare till featurejournalistiken. Det innebär i sin tur också att vi går in på en för oss ny annonsmarknad", säger Omnis chefredaktör Markus Gustafsson.

Tjänsten bygger på att redaktörer sitter och samlar in och sammanställer nyhetsartiklar från olika nyhetssajter runt omkring i världen. I appen kan man antingen läsa Omnis notiser eller klicka på länkar till artiklarna som ligger bakom för merläsning.

Nu ska företaget alltså göra samma sak med resejournalistik. Man ska kunna abonnera på särskilda resetyper, som kryssningar eller goflresor, eller olika områden eller städer. Sedan samlar Omni relevanta texter åt en.

“Vem har bättre koll på Bangkoks nya restauranger än Thailands skickligaste matbloggare, som äter sig igenom staden varje dag?”, säger Anna Flemmert, som blir redaktör för resedelen. Hon har tidigare jobbat på bland annat Aftonbladet, Svenska Dagbladet och Fokus.

Läs mer