SVT stoppar spelbolag från att sponsra Melodifestivalen – först nästa år

SVT stoppar spelbolag från att sponsra Melodifestivalen – först nästa år

Finalen 2018. Foto: Jonas Ekströmer / TT.

Towe Boström

Reporter

SVT portar spelbolagen från Melodifestivalen.

Under de senaste veckorna har Breakit i flera artiklar granskat spelbranschen, bolagen och effekterna av den nya lagstiftningen.

Förändringarna i spelmarknaden har resulterat i att fler bolag skaffat licens, och omregleringen har bland annat inneburit att spelbolag kan sponsra SVT:s event. Något som väckt frågor och skapat debatt, som i fallet där Maria Casino sponsrar årets upplaga av Melodifestivalen.

Nu backar SVT och meddelar att spelbolag framöver inte kommer att kunna sponsra Melodifestivalen, rapporterar SVT Nyheter. 

Hanna Stjärne är vd för SVT.

”Eftersom spelannonseringen i samhället kraftigt ökat i omfattning och SVT på flera evenemang har många barn i publiken inskärper vi nu vikten av restriktivitet”, säger Hanna Stjärne.

Det gäller dock först 2020, med anledning av avtalsbestämmelser, vilket betyder att Maria Casino fortsatt sponsrar årets upplaga.

”I de fall där SVT kan styra alla delar, som i fallet med Melodifestivalen, kommer vi avstå helt från att ha spelbolag som sponsorer från och med turnén 2020.”  

SVT:s Vinterstudion sponsras sedan tidigare av Unibet. 

Läs fler artiklar
LÄS MER