Sök

Starbreeze-chefens farväl till de anställda – skickade känslosamt mejl

Bo Andersson Klint, vd på spelbolaget Starbreeze. Foto: Press / Skärmklipp

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Skickades dagen efter att han fick gå.

När det svenska börsnoterade spelbolaget Starbreeze släppte spelet Payday 2 blev det en stor succé. Det var ett spel som bolaget levde på i flera år, men till slut var de i behov av en ny storsäljare.

När "Overkill's The Walking Dead" släpptes den 6 november var det bolagets största spelsläpp på fem år – och förhoppningarna var höga.

Spelet skulle bli Starbreeze räddning. Men lanseringen blev inte alls den framgångssaga som man hade hoppats på och en månad senare, den 3 december, lämnade de in en rekonstruktionsansökan till Stockholmstingsrätt.

Bolagets vd Bo Andersson Klint fick lämna Starbreeze samma dag – dagen efteråt skickade han ett mejl till alla anställda med ett sista farväl. Mejlet skickades från företagsmejlen som han fortfarande hade tillgång till, något som Affärsvärlden rapporterat om tidigare i sitt reportage om utvecklingen.

Nu har spelsajten Eurogamer publicerat stora delar av brevet i sin granskning av bolagets kris. Det är översatt från engelska och originalversionen av texten kan läsas här.

I brevet bygger Bo Andersson Klint en bild av hur mycket han själv har satsat i bolaget och hur mycket han har offrat.

“Personligen förlorade jag alla mina pengar, min familj i en skilsmässa och vårdnaden om mina barn under de senaste 2-3 årens slit med 100-timmarsveckor för Starbreeze, för att hålla er utvecklare betalda och med i matchen. Med färre och färre utvecklare som är villiga att lägga extra omsorg i en produkt är det tydligt att det begränsar det möjliga resultatet av tillräcklig kvalitet i tid. Det här är en ny era och jag lämnade inte den gamla bakom mig och anpassade mig i tid – mitt fel. Det är okej – det är nya tider”, skriver han bland annat i brevet.

Men han skänker också kärlek och sina tankar till sina tidigare kollegor och anställda.

“Jag kommer att sakna många av er – vänner och kollegor. Att vara vd och ibland producent/designer gör att du går från ett stelt företagsmöte ena dagen till ett superkreativt möte en annan dag. Det är en riktig berg- och dalbana”, skriver han och fortsätter.

“Det som är fantastiskt är att se våra utvecklare mogna till erfarna veteraner – några av er är som söner och döttrar för mig – ni gör mig så stolt. Jag lade mer tid på att ta hand om er än mina egna barn.”

I mejlet lovar Bo Andersson Klint också att hans nästa spel ska vara annorlunda och att “det inte kommer att handla om att tillfredsställa och göra aktieägare nöjda varje kvartal”.

“Det är för spelarna – om du är en utvecklare som bryr dig om det, kommer du att skapa mirakel – om inte – då kommer du bara att tjäna pengar nio till fem. Det är coolt och chill också – det är det nya svarta.”

Han passar också på att se tillbaka på resan och minnas höjdpunkterna. Samtidigt som han beklagar att hans resa med Starbreeze var över.

“Jag lärde mig, led och växte. Men i slutändan bröt företagssidan ned min själ och uthållighet. Min kära styrelse och jag var inte överens om riktningen och jag är borta.”

“Payday 3 – min passion, mitt drömprojekt – kommer mest troligt inte involvera mig och jag lämnar det i era kapabla händer.”

Till sist skriver Bo Andersson Klint att han ska ta tid för sig själv, men att han tror på att de som är kvar hos Starbreeze kan ta sig ur krisen.

“Jag ska läka – se mina barn för första gången på 4 månader och sen tjäna tillräckligt mycket pengar för att börja om och vem vet – jag kanske skriver en bok om det hela…”

“Till alla utvecklare, veteraner och fantastiska support-avdelningar, det var en ära och äventyr att vara er kapten.”

“Nu tar Nermark över rodret och han är som ni vet en solid och bra kille. Ge honom era ansträngningar och er tillit så kommer ni att att ta er igenom detta.”

Läs mer