Sök

Alla ville ha Aim'n:s träningskläder – innan de ens lanserat märket

Aim'n

Helen Van och Tekla Acs, grundare av Aim'n. Foto: Press.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Det första lagret av färgglada tights och träningstoppar var tänk att räcka i flera månader. Allt sålde slut på 4,5 timmar. Fem år senare lever hajpen runt Aim’n kvar och gymnasievännernas klädmärke växer i snabb takt världen över.

Tekla Acs och Helen Van lärde känna varandra under gymnasietiden i småländska Växjö. Redan då pratade de om att driva ett eget bolag i framtiden, men det var först flera år efter studenten, i slutet på 2013, som planerna blev på riktigt.

Vännerna som gillade att träna tyckte att det fattades snygga och roliga träningskläder på marknaden. De bildade ett aktiebolag, till hälften finansierat med studielån.

I maj 2014 släppte Aim’n sin första kollektion träningskläder i starka färger och djärva mönster.

“Vi stack ut bland alla konkurrenter som mest fokuserade på svart. Nu har fler tagit efter det färgglada, så då har jag istället börjat skapa mer kläder i svart, eftersom jag vill göra något som inte alla andra gör. Vi försöker hitta det lilla nya hela tiden”, säger Tekla Acs som är designchef för Aim’n.

Redan innan lanseringen hade hajpen runt Aim’n växt sig stor, tack vare sociala medier. Tekla Acs och Helen Van började nämligen smyglansera märket på Instagram genom att lägga upp kollektionsprover, och kontot fick stor organisk spridning.

Helen Van och Tekla Acs.

“Instagram styrdes utan algoritmer på den tiden så därför kunde vi nå ut till väldigt många. Vi märkte att det här var något som saknades på marknaden, folk ville verkligen ha produkterna. Tillslut vågade vi lägga en order som vi trodde skulle räcka några månader, men allt sålde slut på 4,5 timmar. Själva kunde vi inte fatta vad som hände, det var en häftig känsla”, säger Tekla Acs.

Hon och sambon Robin Mostacero som är vd för Aim’n driver verksamheten från Halmstad. Helen Van har bott utomlands stora delar av tiden efter gymnasiet. Hon talar kantonesiska och bodde i Hong Kong under uppstartsfasen för att kunna ha tät kontakt med fabriken. I dag är hon vd för dotterbolaget Aim’n Oceania med bas på Nya Zeeland.

Det är inte bara kläderna i sig som lockar träningssugna att öppna plånboken. Duon har lyckats bygga ett starkt community kring varumärket. På Instagram har Aim’n och dess dotterbolag tillsammans 265.000 följare.

Både jag och Helen har alltid haft många drömmar, men folk har ofta skrattat åt en.

Kundskaran kallas för Aim’n tribe och träningsresor med workshops arrangeras till olika länder. Närmast väntar en surfresa till Portugal. Mottot “aim high, dream big!” (sikta högt, dröm stort) ska genomsyra hela affärsverksamheten.

“Själva blev vi aldrig uppmuntrade att följa våra drömmar under skoltiden, ingen trodde på oss. Både jag och Helen har alltid haft många drömmar, men folk har ofta skrattat åt en. Man ska vara lagom, inte sticka ut och inte drömma för stort, det vill vi ändra på. Vi hoppas kunna peppa andra tjejer att gå sin egen väg”, säger hon.

I dag säljs deras kläder via återförsäljare som Nelly och Stadium Puls samt de två fysiska butikerna i Halmstad och Göteborg. Nätet är förstås en stor försäljningskanal och kunderna finns i 150 länder, men allra flest i Sverige, Norge, Tyskland, USA, Nya Zeeland, Australien och Kina. I början av året släppte Aim’n en kollektion ihop med klädkedjan Gina Tricot.

De första två åren lades knappt några pengar alls på marknadsföring.  

“Precis i början vågade vi inte lägga för mycket pengar på marknadsföring för vi var så överbelastade. Vi stod och packade ordrar hela nätterna men efter hand kunde vi börja anställa folk. I dag är vi 30 stycken", säger Tekla Acs.

Bolaget har växt helt utan riskkapital och planen är att fortsätta göra det. 

"Vi har aldrig behövt ta in externt kapital, vi har vuxit stadigt under alla fem år och alltid fokuserat på att sprida budskapet bakom varumärke och vad vi står för samt att bygga upp en stadig organisation snarare än att sälja så mycket tights som det bara går. Vi har alltid tänkt långsiktigt". 

Det senaste räkenskapsåret som slutade i februari 2018 visade en omsättning på 45 miljoner kronor för det svenska bolaget och drygt 20 miljoner för det Nya Zeeländska. Resultatet blev 8 miljoner för båda bolagen. 

För 2018/2019 är målet att växa ytterligare och omsätta 90 miljoner i koncernen. 

"Framåt är planen att skapa ett ännu större och roligare utbud. Huvudsortimentet kommer alltid vara träningskläder men vi går mer och mer mot att vara ett lifestyle-märke", säger Tekla Acs.

Spana in fler entreprenörshistorier som denna inom modevärlden på Breakits event Beauty & Fashion tech den 4 april. Läs mer och boka biljett till eventet här! 

Läs mer