Ett sorgligt avsked, äventyr ute i den vida världen och en dramatisk final. Reklamfilmen för nya Lexus ES innehåller många dramaturgiska ingredienser som återfinns i vilken Hollywood-produktion som helst. VILLE FRAMHÄVA INNOVATIONERNA I LEXUS ES Men det unika med presentationen av den nya elhybrid-sedanen – unik i sin storleksklass – är inte vad som visas. Utan hur filmen blivit till. För att framhäva innovationerna i Lexus ES valde Lexus att ”anlita” en dator som använder sig av artificiell intelligens för att skriva manuset till reklamfilmen. En smart maskin som berättar om en annan smart maskin, helt enkelt. Upptäck nya, intuitiva Lexus ES 300h. Läs mer här! ”Hos Lexus gillar vi att tänja gränserna när det gäller teknologi och design. Därför ville vi göra något helt annorlunda – något helt unikt – för att lansera Lexus ES. Bilen är både intuitiv och innovativ och det ville vi att reklamfilmen skulle visa”, säger Anders Drakenberg, marknadschef för Lexus Sverige. ANALYSERADE PRISVINNANDE REKLAMFILMER IBM:s AI-dator Watson tränades genom att den fick analysera 15 år av bil- och lyxreklamfilmer som vunnit det prestigefulla Cannes Lion-priset. Dessutom tränades Watsons emotionella intelligens genom att den fick analysera videodata från sajten Unruly som pekade på vilka händelser i reklamfilmerna som väcker störst emotionell respons hos tittarna. [https://cdn.breakit.se/assets/media/images/a072b7acf38009f6c24cb3f06fde34df.jpg] När analyserna var klara producerade Watson ett manus som sattes i händerna på Oscarsvinnande regissören Kevin Macdonald. Han blev överraskad av materialet som skulle bli till en reklamfilm i hans regi. ”När jag fick manuset blev jag genast övertygad om potentialen tack vare melodramatiken i det”, säger han. ”Att AI:n gav en annan maskin ett medvetande, placerade den i en sorts stridssituation och sedan lät den fly in i solnedgången var en sådan emotionell respons från en dator”. ”DATORN TOG ÖVER OCH SKREV HELA MANUSET SJÄLV” Och Dave Bedwood, Creative Partner på reklambyrån The&Partnership som ligger bakom filmen, blev även han positivt överraskad av vad AI:n presenterade. Lexus ES 300h kan bli den perfekta tjänstebilen. Läs mer om bilen här! ”Jag trodde att jag skulle skriva en reklamfilm med assistans av artificiell intelligens. Istället tog den över och skrev hela manuset själv. Mycket av jobbet en AI gör är intressant på grund av själva processen, men det här är intressant för att slutprodukten kan stå på egna ben”, säger han. Och på Lexus är de mer än nöjda över slutresultatet. ”Reklamfilmen överträffar våra förväntningar på vad AI är kapabel att skapa, från dess kreativitet till de mänskliga känslorna i filmen”, säger Anders Drakenberg. SE REKLAMFILMEN HÄR: Läs mer om elhybriden Lexus ES 300h här!