Fansen köade i timmar för att möta Youtubesuccén Pewdiepie

Breakit - Fansen köade i timmar för att möta Youtubesuccén Pewdiepie
Foto: TT
Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Hela skoavdelningen på Åhléns city har spärrats av. Vakter bevakar området och överallt ser jag unga människor som gråter. Det är världens största Youtube-fenomen, Pewdiepie, som återvänt hem för att möta fansen.

Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Trots att det är två timmar kvar tills Felix “Pewdiepie” Kjellberg, 26, gör entré på scenen har kön redan börjat ringla sig lång utanför Åhléns i Stockholm. En vakt som jag pratar med berättar att vissa fans har varit här och väntat med fikakorgen sedan klockan 6 i morse.

Från början var det tänkt att Pewdiepie skulle signera sina böcker, men igår kväll kom ny information från förlaget. Alla 500 böcker säljs försignerade för att så många som möjligt ska få chansen att träffa Youtubestjärnan. Under dagen skyddas han konstant av vakter och kommer inte att röra sig en millimeter bland havet av fans. Istället förs han till scenen via en bakväg.

Arrangörerna är alltså väl förberedda. De har rustat sig för publikkaoskaos och tusentals fans. 

Allt går systematiskt till väga. Besökaren köper en bok i kön och får sen gå upp på scenen och fota sig tillsammans med stjärnan. Inga selfies tillåts utan ögonblicket förevigas av en professionell fotograf. Allt livesänds på både Expressen och Aftonbladet.

Vissa fans gråter högt och springer omkring med ett ‘herre gud’ på läpparna. Arrangörerna som står vid sidan av scenen får hela tiden fråga om de är okej.

För den som inte känner till Pewdiepie så slår han rekord efter rekord med sin Youtubekanal där han kommenterar spel och bjuder på glimtar ur sin vardag. Nyligen blev hans kanal först i världen att nå 10 miljarder visningar och 40 miljoner prenumeranter. Förra året drog han in 63 miljoner kronor på sin kanal.

“Han är bara så underhållande och det är roligt att kolla på honom, säger Eryk Niedrygos, en av de som kommit för att kolla.

Eyrk Niedrygos och Ismail Mohammed.

Vad det än är så har Pewdiepie lyckats ge sin publik en identitet. Han kallar dem inte fans utan för honom är de  “bros” eller “bro army.” Inte helt genusmedvetet kan tyckas eftersom minst hälften på plats är tjejer. I en intervju med svenska Icon fick han just den frågan.

“Jag skämtade runt och kallade mina tittare för ‘brahs’ först. Som ett cheesy ord som amerikanska collegeathleter skulle kalla varandra. De tyckte det var roligt så jag fortsatte att säga det,” sa han då.

Den intervjun är faktiskt en av de få som jag har läst med Pewdiepie. Det är ganska självklart att han inte behöver oss journalister för han har sina fans och kan själv styra över sitt innehåll. Inför den här lördagen har jag liksom många andra medier frågat förlaget om det går att få träffa Youtubes superälskling.

Svaret har varit ett tydligt nej.

Finns det inte någon intresselista att skriva upp sig på?

“Nej, han har varit tydlig med att han är här för att möta sina fans och kommer inte ge några intervjuer.”

De flesta som släpper en bok, skiva eller något annat konstnärligt verk, brukar ju låta sig intervjuas i anslutning till lanseringen. Men inte Pewdiepie. Och det är inte konstigt. Den här boken är knappast till för att locka ny publik.

För vad handlar den egentligen om?

Kortfattat är det en 256 sidor tjock bok som innehåller en mängd citat och visdomsord. I förordet poängterar Pewdiepie att han aldrig förstått poängen med sådana, så därför vill han själv bli en citatmakare och bjuda på sin egen version av klokheter som:

”Livet är som en chokladask: Ditt liv är lika tomt som din ask”.

”Var inte dig själv, var en pizza. Alla älskar pizza.”

”Använd inte tamponger om du är kille.”

“Var inte en sallad, var den bästa jävla broccoli du kan vara.”

“Du kan inte dö som oskuld. För då har du redan blivit totalt fuckad av livet.”

På en sida står det “perfektion är något ouppnåeligt.” Och på den andra “Så inse att du är” (en bajskorv, men det ordet står inte utskrivet utan en pil pekar ned mot just en sådan, som ligger i toan).

Överlag skrattar jag inte ens lite inombords. Jo, minimalt över att det så fånigt. Men jag är inte rätt målgrupp, förstår inte humorn alls. Tror inte ens att mitt 13-åriga jag hade gjort det. Men det spelar ingen roll.

Pewdiepie behöver inte mig – eller dig. Han har redan tiotals miljoner människor som fullständigt älskar honom.

Klockan 17 har alla 715 böcker sålts slut och Pewdiepie drar sig tillbaka. 

"Det har varit en succé från början till slut, med drygt 2.000 besökare. Det var så häftigt att se alla lyckliga tjejer och killar som var så upprymda av stunden," säger Sara Lindegren marknadschef på förlaget Forum som ger ut Pewdiepies bok. 

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel