Allt färre smartphones säljs i Kina

smartphone

Jon Wahlqvist

Webbredaktör och Nyhetschef

Smartphoneleveranserna i Kina sjönk med 11 procent i fjärde kvartalet och uppgick till 108 miljoner enheter. Huawei beskrivs av Strategy Analytics som stjärnan och den tydliga marknadsledaren medan Apple och Xiaomi tappade mark.

Den kinesiska smartphonemarknaden har därmed tappat under fem kvartal i rad. Det beror på att konsumenterna håller i plånboken och väntar allt längre med att byta telefon.

För hela 2018 var nedgången också 11 procent till totalt 408,5 miljoner enheter, skriver analysfirman.

Huawei levererade 30 miljoner smartphones och tog en marknadsandel på 28 procent i Kina under fjärde kvartalet. Det var en leveransökning med 23 procent jämfört med året innan.

Oppo var kvar på andraplatsen med en marknadsandel på 21 procent, trots att leveranserna minskade med 2 procent. Vivo är på tredje plats med 21 procent marknadsandel och är nära att gå om Oppo.

För Apple sjönk iPhone-leveranserna med 22 procent. Den amerikanska teknikjätten är den fjärde största tillverkaren i Kina med en marknadsandel på 10 procent.

Xiaomi halkade ned till femteplatsen efter att leveranserna rasat med 35 procent.

De fem största tillverkarna står nu för 9 av 10 levererade smartphones i Kina.
 

Läs fler artiklar
LÄS MER