Sök

Här är Google-testet som ska skrämma de svenska medierna

Erik Wisterberg bevakar bland annat medier för Breakit.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Breakits Erik Wisterberg har sett hotet som visar en värld utan Google-trafik.

Efter att Facebook bestämt sig för att skruva åt kranen börjar Google bli den viktigaste externa trafikkällan för medier och nyhetssajter.

Artiklar från etablerade medier hamnar ofta högt när människor söker information.

Det ska se ut såhär:

En skärmdump som Breakit har tagit del av visar framtiden, som Google vill visa den. Just nu ser vissa svenska internetanvändare sökresultat där mediernas sökträffar – rödmarkerade i skärmdumpen nedan – är helt obegripliga. Kort sagt: Ingen skulle klicka på dem. 

En svensk internetanvändare upptäckte det när han surfade på sin Samsung-telefon.

"Men det var bara på min telefon det såg ut så. Min kompis, som har en likadan telefon, såg sökresultaten som vanligt. Kanske är det en bugg", säger han till Breakit.

Men vad han i själva verket såg är ett test från Google. Ett test som kan tolkas som en varning, eller en öppen lobbyaktivitet, i den stora striden om EU:s kommande upphovsrättsdirektiv.

Google bekräftar: "Ett experiment"

Googles svenska presskontakt bekräftar att skämdumpen är äkta. Richard Gingras, chef för Google News, kallar det hela i ett skriftligt uttalande för ett experiment.

"Vi genomför ett experiment riktat mot en lite procentandel av användarna i EU för att förstå vilken effekt det föreslagna upphovsrättsdirektivet skulle kunna bli för våra användare och publicistpartners", säger Richard Gingras i uttalandet till Breakit.

Google och dess moderbolag Alphabet, som också äger Youtube, har varit starkt kritiskt mot delar av EU:s upphovsrättsdirektiv som röstades igenom i höstas. Man har bland annat försökt att mobilisera världens youtubers i kampanjen #saveyourinternet.

Den slutliga lagtexten är ännu inte helt klar, vilket gör att en stor lobbykamp just nu pågår.

För söktjänsten Google är den del av direktivet som kallas "artikel 11" mest kritisk. Den har i debatten gått under den missvisande benämningen "länkskatt", vilket fått vissa att tro att det ska kosta pengar att göra en sån här länk i en text.

Den lagtext som fick grönt ljus från EU-parlamentet slår fast att artikel 11 inte ska gälla hyperlänkar tillsammans med enskilda ord. Hela internets länkar är alltså inte hotat, vilket vissa krafter i debatten har velat låta påskina.  

De tjänster som däremot hotas på riktigt är techjättar som Google och Facebook.

Hotar att strypa tjänsten i EU

Google hotar att stänga sin nyhetsaggregator Google News i EU. Men testet som Breakit har tagit del av visar alltså även effekter på de vanliga sökresultaten i Googles sökmotor.

Artikel 11 slår fast att publicister ska få en "rättvis och proportionerlig" ersättning när deras material används av plattformar i den digitala världen.

Konkret innebär det att Google kan tvingas betala för att publicera sina så kallade "snippets", alltså utdrag från en artikel (rubrik, ingress och ibland en bild), från nyhetsmedier.

Det är Google, av förklarliga skäl, inte så sugna på. Om artikel 11 blir verklighet får Google helt enkelt välja. Antingen gör de sin söktjänst väldigt mycket sämre, eller så får de göra licensdealar med EU:s medier.

Effekten kommer att bli stor, oavsett vilken väg man väljer.

"Bolag som google kommer att hamna i läget där man får välja vinnare och förlorare", skrev Richard Gingras nyligen på Googles blogg och tillade:

"Det är osannolikt att något företag kommer att kunna ha licens med alla nyhetspublicister inom EU"

Slaget om internet fortsätter. Men denna del av bataljen handlar inte om internets framtid – utan om pengar.

Läs mer