Han ägde en tredjedel av svenska internet: "Köpte så mycket vi kunde"

Han ägde en tredjedel av svenska internet: "Köpte så mycket vi kunde"

Kalin Karakehayov.

Breakit

Hösten 2017 fick en bulgarisk interententreprenör en udda infall: Han köpte en tredjedel av alla svenska domäner, med två opportunistiska affärsidéer i bakhuvudet.

Det här är en text som publiceras i samarbete med podcasten Kapitalet. Hela podden hör du här. 

I maj 2017 upptäckte bulgaren Kalin Karakehayov att många svenska återförsäljare av domäner – så kallade registrarer – hade rea. En .se- eller .nu-domän kunde köpas för så lite som ett par enstaka kronor, och Kalin och hans företag Tool Domains, bestämde sig för att slå till. De gjorde det enda raka: de köpte allt de kunde komma över.

“Vi hade en lista på domäner som hade gått ut, alltså att den tidigare ägaren inte hade förnyat köpet av hemsidan. När det var så här billigt så det rimligt att köpa många. Så vi köpte så mycket vi kunde”, säger Kalin Karakehayov.

“Så mycket vi kunde”, betydde i det här fallet 555 180 svenska domäner, och Kalin ägde som mest vart tredje svensk domän. Det handlade om allt från obegripliga förkortningar, kdpa.se, till nerlagda webbutiker, tennisbutik.se, till hemsidor där personer skulle hamna av misstag, som lastfm.nu. Och i grunden för hela affären fanns två opportunistiska idéer. En idé, eller förhoppning, var att de personer som tidigare hade ägt sidorna skulle vilja köpa tillbaka dem, eller åtminstone att någon annan skulle köpa domänen för ett högre pris. Den andra idén var lite mer komplex, och byggde på internets underliggande strukturer. I en era där rankingen i Google har blivit livsviktig, skapade Kalid ett system där de olika hemsidorna länkade till varandra, vilket resulterade i bättre sökresultat och mer trafik. 

“Vi fyllde dem med google-annonser, och eftersom många av de här domänerna redan hade trafik från gamla länkar som ledde dit, så blev det kostnadseffektivt”, säger han.

Totalt uppskattar Kalin Karakehayov att hans företag tjänade ungefär 150 000 euro, drygt en och en halv miljon kronor, på affären. De sista domänerna gick ut för en dryg månad sedan, men Kalin förnyade dem som hade bra trafik. 

Marknaden för så kallad “big traffic” har länge varit en företeelse i andra länder, men Kalin Karakehayov var den första som gjorde tricket på den svenska marknaden.

“Det här är ingenting nytt. Den stora businessen ligger inte i att fånga upp en användare på en pay-per-click-annons, den finns i länkkraften, som gör att du indexerar bättre. Och det är inte konstigare än en influencer som har fejkföljare. Det här är domänernas motsvarighet till det”, säger Marcus Glaad, domännamnsexpert och partner på DotKeeper, som var en av dem som tidigt upptäckte Kalin Karakehayovs stora uppköp.

Kalin själv ser tillbaka på köpen som ett roligt experiment, men menar också att han lärt sig mycket om hur internet fungerar på kuppen.

“Det många inte förstår är att internet är en automatiserad, eller semi-automatiserad marknadsplats där allting är till salu. Googlerankingen som alla litar så mycket på är till salu. Trafik är till salu. Domäner är till salu”, säger han.

Det här är en text som publiceras i samarbete med podcasten Kapitalet. Hela podden hör du här. 

Läs fler artiklar
LÄS MER