Ugglo vill få barn att läsa – backas av tunga investerare

Ugglo vill få barn att läsa – backas av tunga investerare

Teamet bakom Ugglo.

Towe Boström

Reporter

Ugglos streamingtjänst med ljudbilderböcker ska göra skolan roligare.

I takt med att svenska Storytel erövrar världen med sina ljudböcker har en ny lukrativ marknad öppnats upp. Här ser grundarna bakom startupen Ugglo möjligheter att erövra en specifik nisch – ljudbokstjänster för skolbarn.

”Vi ser att kombinationen av att läsa och lyssna samtidigt i läsplattan fungerar väldigt bra för barn, som ett sätt att väcka nyfikenheten för läsning och utveckla barnens läsförmåga”, säger Ugglos medgrundare Jens Malmqvist.

Han lanserade bolaget för ett år sedan tillsammans med Nils Ohlsén, Alexandra Tsampikakis och Daniel Forslund.

I dag har cirka 30.000 barn tillgång till Ugglo genom licenser kopplade till skolor eller kommuner. Det digitala biblioteket rymmer över 1.000 ljudsatta bilderböcker som har lästs in av skådespelare.

Här finns även vanliga ljudböcker, utan bilder, som vänder sig till de äldre skolbarnen inom olika ämnen.

Nu har Ugglo stängt sin första kapitalrunda där bolaget  tar in 3,5 miljoner kronor från namnkunniga affärsänglar. Bland investerarna återfinns Online Pizza-grundaren Dan Castillo, Google-veteranen Magnus Sandberg och Vitamin Well-medgrundaren Martin Randel.

"Det här ger oss möjlighet att expandera, anställda fler talanger, utveckla plattformen och läsa in fler böcker", säger Jens Malmqvist.

Ljudspåren kan spelar upp på över 40 olika språk, vilket är viktigt i klasser där barnen pratar olika språk. Modellen är enkel att skala och Ugglo ska använda kapitalet till att expandera utomlands.

”Vi har avtal med flera förlag utanför Sverige. Vi märker att svenska barnböcker håller väldigt hög kvalité i en internationell jämförelse och är uppskattade långt utanför Sveriges gränser”.  

Han berättar att konkurrensen inom den här typen av tjänst framförallt finns på konsumentsidan.

”I skolvärlden har ljudsatta böcker och läromedel traditionellt varit svårtillgängliga och tråkiga för eleverna att lyssna på och konkurrensen på området har varit näst intill obefintlig”.

Ugglo samarbetar med stora svenska förlag som Bonnier, Norstedts och Natur & Kultur. Affärsmodellen baserar sig på en licensmodell som ger tillgång till biblioteket. Intäkterna delas sedan med förlagen som i sin tur ersätter sina anslutna författare. Inte helt olik den modell som streamingtjänsten Spotify använder gentemot skivbolagen.

Under förra året omsatte Ugglo 2,4 miljoner kronor och räknar med att dubbla den summan i år.

Läs fler artiklar
LÄS MER