Sök

Ecoliving köper in sig i Svenska Bönchips

EcolivingFoodtechmat

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Foodtechbolaget Ecoliving fortsätter sina förvärv bland svenska ekologiska varumärken och bolag.

Med uppbackning av moderaternas tidigare chefsstrateg Per Schlingmann har Ecoliving satsat för att ta position på den svenska marknaden.

Så sent som i augusti förra året köpte man upp varumärket À la eco, en viktig affär som öppnade vägar in i butikerna för bolaget – som tidigare främst ägnat sig år produktutveckling.

Nu meddelar Ecoliving att de har köpt in sig i chipstillverkaren Svenska Bönchips med bas på Öland.

”Svenska Bönchips är erkänt svenskt varumärke inom hälsosamma växtbaserade proteinchips. Här finns en unik historia med två entreprenörer som skapat en innovativ produkt med veganska och ekologiska proteinchips gjorda av ekologiska bruna bönor odlade på Öland”, säger Ronald Domelid, vice vd och operativ chef i Ecoliving i ett pressmeddelande.

Totalt köper Ecoliving 25 procent av Svenska Bönchips, men planen är att öka sitt ägande i bolaget framöver. För Svenska Bönchips innebär affären att de kan fokusera på att utveckla sina chips, liksom ökad distribution

Bolaget har sedan starten arbetat på att ta fram en växtbaserad burgare, en produkt som de hoppas kunna lansera under året.

Under 2017 omsatte Ecoliving 1,7 miljoner kronor med en förlust på 344.000.

Läs mer