Sök

Efter konkursen – Best of brands köps upp

Best of brandse-handel

Best of brands köps upp av SDHJ Group, med vd Stefan von Stein.

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Ägarna bakom modesajterna Campadre och Members.com köper upp konkursade kedjan Best of brands: "För tidigt för en spelare som Best of brands att gå under".

Rekonstruktionen och sedan konkursen i Best of brands har varit en följetong.

Nu står det klart att hela konkursboet köps upp av SDHJ Group, som redan har modesajterna Campadre och Members.com i sitt stall.

"Vi köper upp varumärke och rättigheter, vi köper egentligen allt som är kvar. Även butikerna i Jönköping och Sickla", säger bolagets vd Stefan von Stein till Breakit. 

Han har bland annat en bakgrund från elektronikkedjan Dustin där han haft en rad olika chefspositioner. 

Målet är att i varje fall ha kvar butiken i Sickla. 

"Just nu diskuterar vi hur vi ska göra med butiken i Jönköping", säger han. 

Hur mycket SDHJ Group får betala har parterna valt att inte gå ut med. 

"Visst är det kris i den här branschen, men det är för tidigt för en spelare som Best of brands att gå under, min förhoppning är att vi ska göra butiksverksamheten mycket bättre. Dessutom kan vi e-handel otroligt bra och symbiosen mellan butik och e-handel tror jag mycket på", säger Stefan von Stein.

Han menar också att Best of brands är ett "fantastiskt varumärkesnamn".

Ett första steg för SDHJ Group blir nu att lansera varumärket i övriga Norden, som e-handel. Hittills har Best of brands enbart funnits i Sverige. 

"Att ta över ett så pass starkt och internationellt gångbart varumärke är en jättemöjlighet för oss. Genom våra andra e-handelsbolag har vi kunskap och erfarenhet av hur man skapar en hållbar och vinstdrivande affär inom mode på nätet. Nu skapar vi ett nytt bolag och vår vision är att bygga något som på sikt ska bli en miljardaffär", säger Stefan von Stein.

Best of brands hade i samband med rekonstruktionen skulder på cirka 100 miljoner kronor. Bolaget, som har anor från 1920-talet, har funnits under det nuvarande varumärket sedan 1997.

Bakom SDHJ Group står bland annat miljardären och entreprenören Torsten Jansson, Pelle Törnberg som tidigare varit vd för tidningskoncernen Metro samt samt Mikael Sohlberg, med en bakgrund som koncernchef för klädkoncernen RNB.

I våras meddelade bolaget att Campadre, som kan beskrivas som en medlemsoutlet på nätet, går med vinst. 

Läs mer