Sök

"Kaninen som så gärna ville somna" ratades av alla – nu täljer författaren guld på sin godnattsaga

Carl-Johan Forssén Ehrlin släppte sin bok "Kaninen som så gärna ville somna" 2011. Den toppar nu Storytels barnbokslista.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Carl-Johan Forssén Ehrlin var arbetslös, ratad och frustrerad – men vägrade ge upp sin dröm.
Nu väller miljonerna in, från hans märkliga godnattsaga.
"Min vision är att hjälpa mänskligheten", säger han.

Den här texten publicerades ursprungligen i januari 2019.

Idén bara kom till honom när han satt bakom ratten i bilen. Carl-Johan Forssén Ehrlin skakade liv i sin mamma, som hade somnat till under bilfärden, och bad henne skriva ned allt. De första tankarna om en saga som skulle hjälpa barn att somna klottrades ned på en servett.

Själv hade han inte ens några barn. Carl-Johan, som var utbildad beteendevetare, hade gett ut en bok om personlig utveckling med titeln "Skapa din framtid".

I idén om en kanin som så gärna ville, men inte kunde, somna såg han sin egen framtid.

Han bestämde sig för att göra allt han kunde för att skapa den perfekta godnattsagan.

"Själva idén bara kom, och jag kände direkt bara 'wow, detta kan göra skillnad'. Sedan höll jag på i tre och ett halvt år för att få till det som jag hade fått i huvudet", säger han.

Ratades på löpande band

Med ett färdigt manus, som dessutom hade beta-testats på två förskoleklasser, började Carl-Johan kontakta förlagen. Då var han arbetslös, och hade nyligen fått sitt första barn.

De tyckte att det verkade vara en konstig bok

Han sökte kontakt med alla de stora förlagen som ger ut barnböcker, och mötte den krassa verklighet som många författare går igenom.

"Det var några enstaka som svarade, och de tyckte att det verkade vara en konstig bok som de inte ville ge ut".

Där kunde sagan om kaninen ha tagit slut. Men Carl-Johan valde att ge ut boken själv via Amazons plattform för självutgivning.

"Kaninen som så gärna ville somna: en annorlunda godnattsaga" mötte världen 2011. Den omedelbara framgång som Carl-Johan sett framför sig uteblev dock.

"Jag förstod inte varför genomslaget inte kom, och mådde psykiskt rätt dåligt. Men jag vägrade ge upp, och bestämde mig för att göra en grej varje dag för att försöka nå ut".

Det kunde handla om enkla saker som att mejla en bloggare.

Carl-Johan började också experimentera med Facebook-annonsering, och för att nå ut internationellt satt han "hela dagarna" och mejlade en digital version av boken gratis till föräldrar i länder världen över.

Kan en sagoboks-kanin verkligen söva ditt barn?

Snacket började komma igång.

"Det tog jättelång tid, och det var tuffa år, men det skapade en snöbollseffekt".

I augusti 2015 seglade boken upp i topp på Amazons bästsäljarlista i England. Då vaknade också de stora medierna. De fattade det stora intresset bland desperata föräldrar vars barn har svårt att komma till ro på kvällarna.

"Kan en sagoboks-kanin verkligen söva ditt barn?", frågade sig The Washington post. Snacket kring huruvida sagan verkligen fungerade gav också upphov till artiklar.

Plötsligt var förlagen redo att leka. Jätten Penguin Random House klev in och snart hade Carl-Johans en gång ratade kaninbok översatts till 43 språk, och sålt över 2 miljoner exemplar. I hans egna förlag Ehrlin publishing syns succén i siffror. Omsättningen under företagets första räkenskapsår landade på 38 miljoner kronor, med ett resultat på 22 miljoner kronor.

Den trötta kaninen hade blivit en pengamaskin.

Från författare till entreprenör

Själv säger Carl-Johan att han inte påverkats så mycket av den ekonomiska framgången. Men det ger honom möjlighet att med full kraft som entreprenör satsa mot sitt långsiktiga mål, och ta risk. Hans mål för de kommande åren handlar inte om kronor och ören, utan om ett högre syfte.  

"Min vision är att hjälpa mänskligheten. Den gemensamma nämnaren är att vi gör böcker som kan hjälpa människor som har problem".

Ehrlin publishing, som ägs av Carl-Johan och hans fru, har nu flera anställda och ett stall av författare. Böckerna handlar om alltifrån hur man får vardagsrutiner att fungera, till hur man som kvinna mår bättre när man går igenom klimakteriet.

Samtidigt tycks "Kaninen" ha fått evigt liv.

Ljudboksmarknaden i Sverige växer explosionsartat, när marknadsledaren Storytel får konkurrens av allt fler starka spelare. Precis som när Spotify förändrade musikbranschen påverkar de nya apparna vårt förhållande till böcker – och vilka böcker som blir framgångsrika.

Det känns overkligt, det gör det

Förlagsdirektörernas våta dröm är böcker med en evig svans av "long tail"-lyssnande som ger streamingintäkter.

"Kaninen som så gärna ville somna" är en perfekt match. Den är gjord för att spelas om och om igen. Vecka efter vecka ligger den nu etta i barnkategorin på Storytel. I skrivande stund ligger den fyra på den totala topplistan i samma app.

Själv har Carl-Johan slutat följa listorna.

De betyder dock två saker. Dels att pengarna från hans godnattsaga fortsätter att strömma in, nu från ett medieslag som tycks vara gjort för just hans bok.

Dels att tusentals barn varje kväll låter sig föras mot drömmarnas land av boken som alla barnboksförlag en gång ratade.

"Det känns overkligt, det gör det. Siffrorna är bara siffror, men när jag träffar människor som berättar att de lyssnar på kaninboken på kvällarna, då blir det verkligen häftigt".

Själv har Carl-Johan, som hållit på med personlig utveckling i tio år, ett konkret råd till den som vill nå sina mål: Börja att jobba med dig själv.

"Bara att verkligen tro på att man kan uppnå sin dröm är en ganska stor grej, för gör man inte det så ger man upp vid den första motgången".

Läs mer