Sök

Historien om Fyre: Festivalen, Pablo Escobar och supermodeller

NetflixHuluNetflix

Ja Rule, Emily Ratajkowski och Billy McFarland. Foto: Skärmklipp / Youtube / TT

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter


Hur får man hela världen att börja prata om sin startup?
Man arrangerar en superlyxig festival på Bahamas – och tar hjälp av världens största influencers.
Det här är historien om Fyre – bluff-festivalen som aldrig blev av.

Både Netflix och Hulu har precis släppt dokumentärer om den här galna historien.

Det handlar om en entreprenör som inte kunde sluta ljuga för att bygga sitt varumärke, och kraften som kan uppbringas genom att sätta några av världens största influencers i arbete.

Men det handlar också om tusentals lurade besökare, festivalarbetare – och investerare som blev blåsta på många miljoner.

Allt började med en startup

Billy McFarland är en en amerikansk entreprenör född 1991. Efter att ha startat företaget Magnises, som tagit fram ett "black card" fyllt med lyxiga förmåner, drog han igång startupen Fyre Media. Företaget arbetade med en digital bokningsplattform som skulle göra det enkelt att boka artister.

När plattformen var klar ville de hitta ett sätt att marknadsföra den, något som slutligen resulterade i idén om festivalen Fyre – på en exklusiv ö i Karibien.

Bakom festivalsatsningen stod, förutom Fyre Media, även rapparen Ja Rule. Hela eventet marknadsfördes i den virala reklamfilmen som “Two transformative Weekends”, “An immersive music festival” och “On a remote and private island in the exumas”.

Med hjälp av kändisar och modeller försökte arrangörerna väva ihop en drömbild av vad festivalen skulle representera. Stjärnor som Kendall Jenner, Emily Ratajkowski, Chanel Iman, Hailey Baldwin och svenska Elsa Hosk marknadsförde alla eventet i sina sociala medier.

Kendal Jenner fick enligt rapporter till Vice hela 250.000 dollar, cirka 2,2 miljoner kronor för sitt inlägg.


Skärmklipp på bilden som laddades upp på Elsa Hosk Instagram.

Storslagna (och brutna) löften

På scenen utlovades också en musikalisk upplevelse levererad av artister som Major Lazer, Blink 182, Migos, Lil Yachty och många fler. 

Den exklusiva ön uppgavs även ha tillhört Pablo Escobar en gång i tiden, något som marknadsfördes flitigt inför festivalen. Ön hade långa vita sandstränder och en egen landningsbana för privatflyg.

Men Netflix berättar om hur hela festivalen i sista stund flyttades till en närbelägen ö istället – till ett område som till synes var en byggarbetsplats. I dagar kämpade personal med att färdigställa festivalområdet och allt fler av de boende på ön rekryterades för att hjälpa till att slå upp tält, ordna med catering och annat.

Trots att det saknades exempelvis lyxiga villor att bo i så fortsatte startupen att sälja just sådana boendeplatser för hundratusentals kronor. 

Billy McFarland såg samtidigt till att få in riskkapital från investerare, för att finansiera de skenande kostnaderna. Totalt fick McFarland in 26 miljoner dollar (!) från investerare till sin satsning.

Till investerarna sa han att allt gick som planerat – och på sociala medier fortsatte drömmiga bilder och filmer att kablas ut.

I Netflix dokumentär beskrivs McFarland som en oerhört talangfull säljare.


Skärmklipp från Netflix dokumentär som visar reklambilden jämfört med den verkliga platsen för festivalen.

Total flopp

Resultatet blev i slutändan inte riktigt så imponerande som den exklusiva bild man hade försökt förmedla utåt. Besökarna som steg i land möttes av stormtält med madrasser istället för lyxiga "beach villas", och maten var allt annat än vad de hade väntat sig. I dokumentären beskriver en av besökarna upplevelsen som att “det skapades en plundringsmentalitet". En kvinna hade en hel pall med toalettpapper, en annan hade en låda med kuddar som hon släpade på. "Det blev barbariskt på ett vis", förklarade besökaren.

Men det var framför allt en bild som kom att representera slutet för festivalen och omvärldens funderingar om vad de dyrt betalande gästerna fick uppleva: ostsmörgåsarna som de välbeställda besökarna fick äta.


Skärmklipp på den virala smörgåsbilden, liksom den mat som egentligen ska ha serverats.

Smörgåsbilden blev ett medialt fenomen. Sajten TMZ har senare rapporterat om att smörgåsbilden i själva verket var vad personalen fick äta och att lunchen som serverades till gästerna i själva verket var bättre.

Faktum kvarstår däremot att festivalen blev ett oerhört stort fiasko. Den fick ställas in innan den ens hade börjat och den fick stora konsekvenser för dess ena grundare.

Dömd till fängelse

Billy McFarland avtjänar just nu ett sexårigt fängelsestraff efter att han erkänt sig skyldig till bedrägeriet. Biljetter till festivalen kostade mellan 1.200 och 100.000 dollar, skrev BBC. Biljetter som han fortsatte att sälja – trots att det tidigt stod klart att det inte skulle gå att genomföra det som utlovas.

En av domarna beskrev honom som en “serial fraudster”.

Rapparen Ja Rule har senare högljutt uttryckt sitt missnöje över den bild av Fyre som målas upp av Netflix och Hulu i dokumentärerna, skriver The Guardrian, som hänvisar till meddelanden som har twittrats ut av artisten.

“Jag älskar hur människor ser en dokumentär och tror att de har alla svar”, skrev han och anklagade samtidigt Hulu och Netflix för att ha betalat personer som var involverade i evenemanget för att delta i dokumentärerna.

En av de som ska ha drabbats hårdast av festivalen är Maryann Rolle som drev Exuma Point Bar. Hon ska ha betalat 50.000 dollar ur egen ficka för att betala personal som arbetade med festivalen, enligt The Guardian.

I skrivande stund har en Gofundme-kampanj, startad av Maryann Rolle själv, samlat in över 160.000 dollar i donationer.

Läs mer