Sök

Han vill bli störst på lantbruk online – köper sajten Defenda

LantbutikenDefenda

Anders Bengtsson, vd för Lantbutiken. PRESSBILD.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Med noll kronor i externt kapital och lika lite erfarenhet av e-handel har Anders Bengtsson från Smålandsstenar byggt upp framgångsrika Lantbutiken. Nu köper bolaget upp Defenda som säljer enduromotorcyklar och elverk.

Anders Bengtsson startade Lantbutiken i samma veva som han blev arbetslös. Efter att ha sökt jobb i tre-fyra månader började han fundera i andra banor.

“Jag fick inget jobb och hade ingen a-kassa heller. Då tänkte jag att jag börjar sälja lite lantbruksgrejer på internet, jag började med elstängsel. Jag hade ingen kunskap alls om e-handel utan har lärt mig allt själv", berättar han.

De första tre åren beskriver han som extremt tuffa. Att bygga upp hela e-butiken med ett stort sortiment tar tid. 

2014 landade omsättningen på 20 miljoner kronor. I år blir det minst 7 miljoner mer.

“Nu har det lossnat rätt rejält och ser extremt bra ut, man blir förvånad själv. Vi har sått färdigt i marken och nu börjar vi skörda. Jag har byggt bolaget med noll spänn i externt kapital och bara organisk tillväxt, inga lån, ingenting. Vi har hållit nere omsättningen och i stället satsat på att göra vinst,” säger han.

Under 2014 tog Lantbutiken klivet utanför Sverige med den nya sajten Poultryzoo som fokuserar på produkter för kycklingar och höns. Många av kunderna bor i Norge.

Nu tar Anders Bengtsson nästa steg genom att köpa Defenda AB som bland annat säljer fyrhjulingar, enduromotorcyklar, elverk och verktyg, via nätet och en fysisk butik i Hökerum utanför Ulricehamn. Det bolaget omsätter 6-7 miljoner kronor.

“Vi ser stora synergeffekter av att kombinera de här två företagen genom att vi kan utnyttja varandras produkter och målgrupper. Det finns stor potential att förbättra deras design, öka konverteringen och dra mer trafik", säger han.

Målgruppen är främst lantbrukare, entreprenadfirmor och verkstäder. Anders Bengtsson är själv uppväxt på en bondgård eftersom hans pappa har varit bonde hela sitt liv.

“Det gör att jag förstår målgruppen och produkten. Vårt mål är att bli Sveriges största nätbutik och ledande aktör inom vår bransch och vi är på god väg,” säger han.

Hur mycket Lantbutiken har betalat för Defenda vill Anders Bengtsson inte avslöja. 

Läs mer