Bonnier ger sig in i nätläkarkriget – investerar i Doktor.se

doktor.se Nätläkare
Bonnier ger sig in i nätläkarkriget – investerar i Doktor.se

Martin Lindman. Foto: Istockphotos/Doktor.se.

Erik Wisterberg

Reporter

De chockade marknaden med gratis digital vård. Nu värderas Doktor.se till en miljard.

"Vår ambition är att alla svenskar ska ha Doktor.se i telefonen, precis som med Swish”.

Så sade Doktor.ses grundare Martin Lindman till Breakit strax före jul då bolaget slog de egna prognoserna med hästlängder.

Nätläkaren fungerar ungefär som konkurrenterna Kry och Min doktor – men med ett viktigt undantag. De digitala vårdbesöken är helt gratis för patienten, något som görs möjligt via ett listigt drag. Doktor.se köpte en vårdcentral i Sörmland, där besök på vårdcentraler är gratis, vilket gör den något kontroversiella affärsmodellen möjlig (Sveriges landsting får betala notan).

Nu fyller Doktor på kassan rejält, med 100 färska miljoner i riskkapital. Det rapporterar Di Digital. Bonnier Ventures är huvudinvesterare, och transaktionen värderar bolaget till en miljard kronor.

”Det har gått väldigt fort för oss. Det har gått snabbare att skala än vi budgeterat för eller trott tidigare, det är vi glada för. Vi är den digitala aktör som växer mest”, säger  Martin Lindman  till Di Digital.

Region Sörmland jobbar just nu med ett förslag som ska sätta stopp för den avgiftsfria nätläkarvården.

Läs fler artiklar
LÄS MER