Influencern Kenza stäms för smygreklam: "Jag håller inte med"

Smygreklam Konsumentombudsmannen
Influencern Kenza stäms för smygreklam: "Jag håller inte med"

Foto: Jessica Gow / TT

Sara Lindmark

Reporter

Konsumentombudsmannen stämmer en av Sveriges största influencers, Kenza Zouiten, för brott mot marknadsföringslagen.

I början av 2017 gjorde Kenza Zouiten en resa till Zanzibar i sällskap med andra influencers och representanter för ett glasögonföretag. I samband med resan gjorde hon enligt KO, en rad inlägg i sociala medier som anses som smygreklam.

Det framgick alltså inte att det var ett samarbete med glasögonföretaget.

“Ni vet att jag alltid vill vara ärlig mot er och därför vill jag berätta detta själv innan det når media. Mitt bolag Kenza Zouiten AB har i dagarna blivit stämt av KO. Det gäller inlägg jag gjorde för ungefär två år sedan som KO menar var reklam. Jag håller inte med”, skrev Kenza igår, onsdag, på sin blogg.

Hon förklarar vidare att samarbetet med glasögonföretaget gjordes av fri vilja utan ett kommersiellt syfte.

“Jag bar solglasögonen på bilderna för att jag genuint tyckte om dem och inte för att det fanns en överenskommelse bakom. Inläggen som jag fått betalt för och som står med i vår överenskommelse kring vårt samarbete har jag självklart reklammarkerat. Nu tar en domstolsprocess vid och så småningom får vi se vad domstolen kommer fram till”.

KO köper inte den förklaringen utan vill få vägledande domar på området, eftersom “branschen är relativt ny”.

“Det är viktigt att den som följer en influencer enkelt ska kunna se när ett inlägg är reklam och när det är något som personen berättar om eller visar upp som privatperson, utan att ha fått betalt”, säger Gunnar Wikström, processråd vid KO, i ett pressmeddelande.

Läs mer

Padelkungens superklipp(?), pr-pressade papegojor, ångestmejl – och miljardärfamiljens snabbväxare till salu

8 techledare avslöjar – här är vår strategi framåt

Kreditbolaget Bynk stäms av konsumentombudsmannen

Läs fler artiklar
LÄS MER